Sprawozdanie

SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI ZADAŃ WYKONANYCH  W RAMACH PROGRAMU „ Dopalaczom stop!”

 

Zadanie 1. „Używkom mówię nie” – dyskusja na temat szkód zdrowotnych i społecznych

 

W grudniu oraz w styczniu we wszystkich klasach Gimnazjum i  klasach 4-6 Szkoły Podstawowej na godzinach wychowawczych przeprowadzono zajęcia poświęcone tematyce dopalaczy. Hasło przewodnie zajęć brzmiało : ,, Używkom mówię nie”. Zajęcia te składały się z dwóch części. W pierwszej uczniowie odegrali scenki, w których odmawiali zażycia używek. Drugą natomiast stanowiła dyskusja na temat szkód powodowanych zażywaniem dopalaczy. Uczniowie Szkoły Podstawowej skoncentrowali się na przygotowaniu plakatów pod hasłem ,,Używkom mówię nie”.

 

Zadanie 2. ,,Dopalacze - jak się przed tym bronić.”

 

W lutym we wszystkich klasach Gimnazjum oraz klasach piątych i w klasie szóstej Szkoły Podstawowej przeprowadzone zostały przez wychowawców przy wsparciu pedagoga oraz psychologa szkolnego konwersatoria na temat ,,Dopalacze – jak się przed tym bronić.” Niektórzy wychowawcy posiłkowali się przygotowanymi wcześniej prezentacjami multimedialnymi, które zawierały najważniejsze informacje dotyczące dopalaczy oraz możliwości walki z nimi. Znalazły się tam również adresy miejsc i numery telefonów, pod którymi można uzyskać wszelką pomoc odnoście uzależnień od narkotyków i dopalaczy. Przy okazji realizacji tego zadania w naszej szkole przeprowadzono spotkania ze specjalistami zarówno dla uczniów, nauczycieli jak i dla rodziców.

Przy współpracy pedagoga szkolnego zorganizowano spotkanie dla rodziców z przedstawicielem Sanepidu na temat ,,Dopalacze kradną życie”, podczas którego omówiono sposoby rozpoznawania oznak świadczących o tym, że dziecko znajduje się pod wpływem środków psychoaktywnych, oraz metody  radzenia sobie w takiej sytuacji , jak również  metody walki z dopalaczami. 

Dnia 3. marca odbyło się spotkanie dla uczniów klasy szóstej z przedstawicielem Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, panią Anną Kobierską na temat dopalaczy. Zajęcia trwające 2 godziny przeprowadzono w formie warsztatowej. Podczas zajęć uczniowie poszukiwali odpowiedzi na pytania: Czy wiem czym są dopalacze? Do czego prowadzi ich zażywanie? Jak się przed nimi bronić i gdzie szukać pomocy?

Samorząd Uczniowski Gimnazjum również włączył się w realizację tego zadania. Dzięki pomocy opiekunów samorządu, jego przedstawiciele przygotowali dnia 8. marca apel poświęcony  sposobom walki z dopalaczami,

 

Zadanie  3 - ,,Nie daj się wypalić” –międzyszkolna kampania informacyjna

W ramach realizacji zadania 3  na stronie startowej szkoły, pod adresemwww.zspnieklan.szkolnastrona.pl/arch, zamieszczona została informacja na temat zagrożeń związanych z zażywaniem dopalaczy. Ponadto w szkole ogłoszono konkurs na wykonanie ulotki informacyjnej pod hasłem ,,Nie daj się wypalić”. 

 

Zadanie 4. Przygotowanie plakatu pod hasłem „Stop dopalaczom!”.

Samorząd Uczniowski Szkoły Podstawowej przy pomocy opiekunów zorganizował konkurs na najciekawszy plakat z zakresu profilaktyki uzależnień na temat dopalaczy. Wzięli w nim udział uczniowie klas IV – VI. Uczniowie wykonywali swoje prace w sposób dowolny, m.in. przygotowali plakaty w grupach, indywidualnie, a także jako zespoły klasowe. Jury składające się z opiekunów Samorządu i nauczyciela plastyki wyłoniło kilka najlepszych prac, które zostały nagrodzone i zaprezentowane na gazetce szkolnej Samorządu Szkoły Podstawowej.

W Gimnazjum natomiast ogłoszony został konkurs przez nauczycielkę plastyki na wykonanie plakatu indywidualnie techniką dowolną. Uczestniczyli w nim chętni uczniowie z klas pierwszych i drugich. W konkursie tym oceniono jak najbardziej trafny przekaz i pomysłowość wykonania.


 Zadanie 5. Zorganizowanie spotkania z policjantem na temat  odpowiedzialności wynikającej z rozprowadzania dopalaczy.

 

 Policja dwukrotnie gościła w bieżącym roku szkolnym w Zespole Szkół Publicznych

w Niekłaniu Wielkim .W pierwszym spotkaniu uczestniczyli uczniowie oraz nauczyciele. Funkcjonariusze ukazując negatywne reakcje młodego człowieka na zażyty wcześniej środek odurzający, przekazali młodzieży informacje na temat niebezpiecznych dla zdrowia  konsekwencji zażywania dopalaczy. wiele uwagi poświęcono również kwestii odpowiedzialności karnej osób nieletnich za popełnione czyny karalne , jakimi są posiadanie i rozprowadzanie dopalaczy. Podczas spotkania zorganizowanego dla rodziców policjanci przy pomocy tablicy multimedialnej przedstawili , jaki wpływ na organizm młodego człowieka wywierać może zażywanie dopalaczy. Omówiono również szczegółowo zasady reagowania na podejrzenie posiadania lub zażywania przez uczniów środków odurzających 

 

Zadanie 6. Zorganizowanie zajęć praktycznych z ratownikiem medycznym dot. pierwszej pomocy przedmedycznej.

 

Okazją do poznania sposobów ratowania życia w sytuacji zagrożenia, było szkolenie dla uczniów, które dnia 4 listopada 2015 roku przeprowadził Pan Maciej Kiełbowski, ratownik medyczny ze Stacji Ratownictwa Medycznego w Końskich. 
Szkolenie składało się z części teoretycznej i praktycznej. Ratownik wspólnie ze swoją asystentką omówili najpierw sposoby udzielania pomocy w razie wystąpienia zagrożeń wynikających z różnych zdarzeń. Drugą część stanowiły zajęcia praktyczne. Nieocenione okazały się ćwiczenia w prowadzeniu resuscytacji. Nasi uczniowie mogli osobiście przekonać się na czym polega taka akcja. Z pewnością tego typu działania są nieocenione w sytuacji zagrożenia życia m.in. po użyciu dopalaczy.

 

Zadanie 7. Zorganizowanie akcji „Pakt przeciwko dopalaczom”.

 

Było to kolejne zadanie zrealizowane w ramach projektu „ Szkoła wolna od dopalaczy”, którego celem  jest uświadomienie młodych ludzi o niebezpieczeństwach związanych z zażywaniem środków odurzających i uzależniających. Przed  podpisaniem paktu wychowawcy klas kolejny raz poruszyli  problem zagrożeń związanych z zażywaniem dopalaczy. Podpisy zbierali wśród uczniów przedstawiciele SU. Złożone deklaracje  są świadectwem solidarności uczniów w ogólnokrajowej walce z dopalaczami.

 

Zadanie 8.

Projekcja filmu - wywiadu z osobą uzależnioną od  narkotyków.

Szkolne Dni Profilaktyki stały się doskonałą okazją do tego , by ponownie poruszyć na szerokim forum problem dopalaczy.  Przedstawiciele Samorządu Uczniowskiego przypomnieli zebranym na holu szkoły uczniom i nauczycielom , jak niebezpieczne mogą być konsekwencje zażywania środków odurzających i uzależniających, w tym dopalaczy. Uczniowie mogli również wysłuchać wywiadu z osobą , która była uzależniona od narkotyków, a to za sprawą  filmu „Piłem , brałem”. Jego bohater w bardzo sugestywny sposób opowiada  o swoich negatywnych doświadczeniach  związanych z zażywaniem środków odurzających i uzależniających. Swoją historię opowiada, by ostrzec innych przed piekłem , jakie mogą sobie zafundować. Dlatego mówi zarówno o początkach, jak i konsekwencjach uzależnienia.

 

Zadanie 9.

 

Przeprowadzenie na lekcjach wychowawczych inscenizacji, które będą podsumowaniem zdobytej wiedzy na temat działania dopalaczy.

24 maja 2016r na  lekcjach wychowawczych przeprowadzona została inscenizacja , podczas której uczniowie szkoły podstawowej  dokonali sądu nad wszelkimi używkami. Akt oskarżenia został wystawiony przeciwko: papierosom, alkoholowi, narkotykom i dopalaczom. Jednym z dowodów rzeczowych podczas rozprawy był list skierowany do młodych ludzi, którego autorką była uzależniona od narkotyków dziewczyna . Lekcje podsumowujące zdobytą na temat działania dopalaczy wiedzę zostały zorganizowane również w klasach gimnazjalnych. Wychowawcy po raz kolejny przybliżyli zagadnienie na godzinach wychowawczych. Klasa III gimnazjum  wychodząc z założenia, że „im więcej wiesz tym łatwiej się bronisz"  uczestniczyła  w zajęciach profilaktycznych w ramach lekcji chemii na temat dopalaczy.