Zadanie 2. Mobilne środowisko edukacyjne w mojej szkole – czyli nowe technologie wykorzystywane w nauczaniu.
Trudno dziś sobie wyobrazić sobie szkołę bez komputerów i internetu. Powszechny dostęp do informacji oraz ogromne zasoby sieci, sprawiają, że na każdym etapie procesu dydaktycznego można zastosować narzędzia TiK.
Jesteśmy małą wiejską szkołą, w której wykorzystujemy nowoczesne technologie komunikacyjno-informacyjne. Cały czas wzbogacamy swoją bazę sprzętową. Obecnie posiadamy pracownię komputerową z 20 stanowiskami stacjonarnymi i Centrum Multimedialne w bibliotece szkolnej. Dysponujemy czterema tablicami interaktywnymi oraz 4 pracowniami, wyposażonymi w projektory przenośne. Korzystamy ze stałego łącza do internetu. Mamy też szkolną sieć Wi-Fi. Skuteczną ochronę przed zagrożeniami w internecie zapewnia program antywirusowy ESET Antivirus NOD32. Filtrowanie stron internetowych o niepożądanych treściach odbywa się dzięki programowi Cenzor. Szkolna sieć Wi-Fi zabezpieczona jest poprzez tzw. filtrowanie adresów MAC.
Aby skutecznie wspierać realizację celów lekcji nauczyciele dobierają takie narzędzia, które pasują do potrzeb uczniów i specyfiki zajęć, które prowadzą do aktywizacji ucznia, zwiększania jego motywacji i zainteresowania nauką. Nauczyciele wykorzystują nowoczesne TIK do przygotowania materiałów, ćwiczeń interaktywnych, pomocy dydaktycznych do zajęć. Uczniowie pracują na platformach edukacyjnych, korzystają z e-podręczników. Przygotowując prezentacje multimedialne, animacje, filmy, plakaty bazują na zasobach internetu. Często komunikują się z nauczycielami za pomocą poczty elektronicznej wysyłając np. pracę domową.
Wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnych ma wiele korzyści. Po pierwsze, daje uczącym się możliwość aktywnego uczestniczenia w procesie edukacji. Uczeń przestaje być biernym odbiorcą przekazywanej przez nauczyciela wiedzy, może aktywnie myśleć i dokonywać wyborów.