Sejmik Ekologiczny


           Sejmik ekologiczny został zorganizowany z okazji Światowego Dnia Ochrony Środowiska,  wychodząc na przeciw idei tego dnia  przypomnieliśmy  o głównych problemach ekologicznych w najbliższej okolicy .

 

              W sejmiku brali udział zaproszeni goście: Burmistrz Gminy Stąporków, pracownik Nadleśnictwa, prezes ZNP, dyrekcja szkoły i społeczność szkolna. Przygotowane publiczne prezentacje efektów prac grup projektowych uczniów  podejmujących  zaplanowane działania  w ramach programu "Pracownia edukacji ekologiczno-przyrodniczej w szkole podstawowej" umożliwiły uczestnikom spotkania poznać stan środowiska w naszej najbliższej okolicy.  Co więcej wizualizacja problemów środowiskowych poprzez  przygotowane prezentacje multimedialne n.t. "Energii odnawialnych", "Niewidoczne lecz niezbędne - powietrze, którym oddychamy?", "Jak mieszkańcy naszej okolicy gospodarują odpadami?", "Ochrona gleb i powierzchni Ziemi" (w załączeniu) , modelowe prezentacje  zasady działania turbiny wodnej, ogniwa fotowoltaiczne (fotoogniwa) zamieniającego  energię promieniowania słonecznego bezpośrednio w energię elektryczną,   ogniwa paliwowego przekształcającego etanol (alkohol) na energię elektryczną,  ogniwa wodorowego i fotowoltaicznego stanowiących alternatywę dla konwencjonalnych paliw nieodnawialnych, fotogazetki, plakaty uświadomiły wszystkim, że poszukiwanie rozwiązań dla problemów ekologicznych staje się sprawą wspólną. Każdy może przyłączyć się  na własną rękę, zrewidować codzienne nawyki, sprawdzić, co można zrobić dla najbliższego otoczenia i wyjrzeć na swoje podwórko.                                                                                                                                                                  

Jednym z punktów programu przygotowanego na Sejmik Ekologiczny była prezentacja multimedialna pod tytułem: „Alternatywne źródła energii” przygotowana przez uczniów klas VI: Julię Domagałę, Agnieszkę Jędrychowską , Maję Matuszczak, Weronikę Żak, Wiktorię Solarz oraz Mateusza Ślusarczyka. Uczniowie zwrócili w niej uwagę jak ważne dla współczesnego człowieka jest poszukiwanie nowych źródeł energii w zestawieniu z faktem, że kopalne paliwa (węgiel, ropa naftowa, gaz ziemny) ulegają stopniowemu wyczerpaniu.  

        W prezentacji uwzględniono możliwość produkcji energii elektrycznej z wykorzystaniem: energii Słońca ( ogniwa fotowoltaiczne), wiatru (farmy wiatrowe) i spadającej wody (turbiny wodne). Przedstawiono w niej doświadczenia wykonywane przez uczniów z wykorzystaniem zakupionych w ramach projektu urządzeń. Po prezentacji uczniowie zademonstrowali zebranym uczniom, nauczycielom i gościom najciekawsze doświadczenia:

  1. Obracanie się karuzeli z kolorowymi płytkami napędzanej prądem wytworzonym z energii słonecznej (ogniwo fotowoltaiczne);
  2. Ruch wiatraka napędzanego prądem elektrycznym wytworzonym z alkoholu;
  3. Wirowanie śmigieł wiatraka spowodowane działaniem ogniwa paliwowego na wodór;
  4. Wytwarzanie wodoru i jego zastosowanie do produkcji prądu elektrycznego napędzającego pojazd (samochód wodorowy).

 

Uczniowie klasy V: Amelia Głowacka, Oliwia Ślusarczyk i Patryk Wilkowski przygotowali prezentację pt: „Pracownia ekologiczno-przyrodnicza w szkole podstawowej” ilustrującą najważniejsze działania podejmowane w roku szkolnym w ramach projektu.

Artykuły