Zadanie 8. Sprawozdanie

 

Zadanie 1. Prywatność i bezpieczeństwo – czy wiesz jak bezpiecznie posługiwać się Internetem? – przygotowanie tablicy z wykazem właściwych zachowań w sieci.

W marcu i kwietniu we wszystkich  klasach Szkoły Podstawowej na zajęciach komputerowych i lekcjach informatyki przeprowadzono pogadanki na temat „Uczeń bezpieczny w sieci”. Zostały poruszone zagadnienia, które dotyczyły zagrożeń w cyberprzestrzeni. Uczniowie z ogromnym zaangażowaniem włączyli się w dyskusje na temat jak powinien zachować się każdy internauta. Omówione zostały wszystkie zasady bezpiecznego korzystania z sieci  oraz takie pojęcia jak: netykieta, hejt czy cyberprzemoc. Dzieci dowiedziały się jak powinien zachować się świadek przemocy,  gdzie szukać pomocy kiedy jesteśmy ofiarą cyberprzemocy. Rozmawialiśmy, w jaki sposób zachowuje się dziecko wobec którego stosowano przemoc, jakie towarzyszą mu uczucia i emocje. Chcieliśmy w ten sposób wypracować  taką postawę u uczniów, która byłaby zawsze wzorem do naśladowania.

Podsumowaniem dyskusji było wykonanie przez uczniów prac plastycznych.

Zadanie 2. Mobilne środowisko edukacyjne w mojej szkole – czyli nowe technologie wykorzystywane w nauczaniu.

Jesteśmy małą wiejską szkołą, w której wykorzystujemy nowoczesne technologie komunikacyjno-informacyjne. Cały czas wzbogacamy swoją bazę sprzętową. Obecnie posiadamy pracownię komputerową z 20 stanowiskami stacjonarnymi i Centrum Multimedialne w bibliotece szkolnej. Dysponujemy czterema tablicami interaktywnymi oraz 4 pracowniami,  wyposażonymi w projektory przenośne. Korzystamy ze stałego łącza do internetu. Mamy też szkolną sieć Wi-Fi. Skuteczną ochronę przed zagrożeniami w internecie zapewnia program antywirusowy  ESET Antivirus NOD32. Filtrowanie stron internetowych o niepożądanych treściach odbywa się dzięki programowi Cenzor.  Szkolna sieć Wi-Fi zabezpieczona jest poprzez tzw. filtrowanie adresów MAC.

.

Zadanie 3. Przeprowadzenie pogadanki na temat „Nie jestem anonimowy w sieci”.

W dniu 25 maja 2018 roku odbyła się w naszej szkole prelekcja pt. „Nie jesteś anonimowy w sieci”, którą poprowadziła pani psycholog – Izabela Jedynak. Brały w niej udział dzieci z klas IV-VII. Zajęcia poprowadzono w trzech grupach. Zbiegły się one z obchodami w naszej szkole „Dni profilaktyki”. Prelekcja, którą prowadziła szkolna psycholog miała na celu uświadomić uczniom, iż muszą pamiętać, że nie są w sieci anonimowi. Raz zamieszczony wpis czy zdjęcie pozostaje tam na zawsze. Nawet wtedy, kiedy  zostało usunięte. Dzieci z zainteresowaniem słuchały wypowiedzi prelegentki, po czym same podawały przykłady z życia wzięte, dzieliły się swoim doświadczeniem. Była mowa również o cyberprzemocy, zarówno o sprawcach jak i ofiarach. Przez cały czas trwania prezentacji przejawiał się komunikat, że raz opublikowany w sieci komunikat czy zdjęcie może sprawić wiele kłopotów.

 

Zadanie 4. Autoprezentacja uczniów na portalach społecznościowych

Realizacja zadania czwartego miała na celu sprawdzenie, czy i w jaki sposób uczniowie naszej szkoły prezentują siebie na portalach społecznościowych. Na podstawie przeprowadzonych rozmów okazało się, że masowo korzystają.  Portale niosą ze sobą wspaniałe możliwości zdobywania informacji, kontaktów z innymi ludźmi, wymiany poglądów.  Nie ulega więc wątpliwości jak wiele zyskujemy. Ale czy na pewno przynoszą nam same korzyści? Otóż nie. Nastolatkowie komentują posty i często obrażają innych użytkowników nie zdając sobie sprawy z konsekwencji. Dzieci i młodzież często nie wiedzą, że nawet po usunięciu tych wpisów mogą one krążyć wśród  tych, którzy z sieci korzystają. Niektórzy wręcz są uzależnieni od Facebooka, Snapchata  czy Instagrama.  Stają się one dla nich codziennością, bez której nie umieją żyć. Muszą jednak pamiętać, że każdego internautę obowiązuje netykieta oraz obowiązek przestrzegania zasad bezpieczeństwa w internecie.

Zadanie 5. Czy gry komputerowe szkodzą uczniom? – zorganizowanie spotkania z Policją/psychologiem  na temat agresji i przemocy rówieśniczej wynikającej z fascynacji grami.

Do realizacji zadania5 przystąpiliśmy dopiero w październiku - 30 października 2018 roku w Publicznej Szkole im. ppor. Karola Niedzielskiego „Dobosza” w Niekłaniu Wielkim odbyło się spotkanie uczniów  z terapeutą, przedstawicielem Stowarzyszenia Pomocy „Arka Noego” w Skarżysku Kamiennej – panem  Sławomirem Barańczykiem na temat „Uzależnienienie od komputera i gier komputerowych. Agresja i przemoc wynikająca z fascynacji grami komputerowymi”. W prelekcji uczestniczyli uczniowie klasy piątej, szóstej siódmych i ósmej. Podczas spotkania zwrócono uwagę na najważniejsze problemy związane z uzależnieniem od komputera, a w szczególności od gier, które prezentują przemoc, agresję itp. Temat gier komputerowych od dawna jest przedmiotem dyskusji. Opinie są mocno podzielone – niektórzy rodzice są przekonani, że to szkodliwa, uzależniająca rozrywka, która jedynie powoduje wzrost agresji. Sami gracze oczywiście mają zupełnie odmienne zdanie. Prowadzący prelekcję-pan Sławomir Barańczyk zwrócił uwagę na najważniejsze  problemy.

Po wykładzie pana Sławomira, urozmaiconego prezentacją uczniowie mieli możliwość zadawania pytań oraz dyskutowania na nurtujące ich problemy związane z powyższym tematem

Zadanie 6. Jak spędzam wolny czas w sieci?”

Na podstawie rozmów, pogadanek przeprowadzonych z uczniami  podczas zajęć,  można wywnioskować, iż są bardzo aktywni na portalach społecznościowych,  rozmawiają przez komunikatory. Facebooka, Twittera, Instagrama używają do kontaktów z kolegami i koleżankami.  Wielu uczniów klas czwartych, piątych, szóstej i siódmych wiele czasu spędza grając w gry komputerowe. Nieliczni oglądają filmy, słuchają muzyki, pobierają materiały potrzebne na zajęcia szkolne. Rozmawiając z dziećmi na temat spędzania wolnego czasu w sieci  poruszyliśmy problem bezpieczeństwa. Zostały przypomniane wszystkie zasady, które powinny uchronić nas od tego co złe.

Zadanie 7. Przygotowanie plakatu pod hasłem „Uczeń bezpieczny w sieci”.

Siódme zadanie konkursowe – wykonanie plakatu pod hasłem ”Uczeń bezpieczny w sieci” cieszyło się dużym zainteresowaniem wśród uczniów naszej  szkoły. Do jego realizacji przystąpili uczniowie klas piątych, szóstej i siódmych.

Nauczycielka plastyki ogłosiła konkurs na najciekawszą pracę. Uczniowie wykonywali swoje prace w sposób dowolny, m.in. przygotowali plakaty w grupach, indywidualnie, a także jako zespoły klasowe. Jury składające się z opiekunów Samorządu i nauczyciela plastyki wyłoniło kilka najlepszych prac, które zostały nagrodzone i zaprezentowane na gazetce szkolnej Samorządu Szkoły Podstawowej. Zadanie to było dla uczniów nie tylko możliwością zaprezentowania swoich zdolności plastycznych, lecz także stworzyło im okazję do podzielenia się swoją wiedzą na temat  jakie zasady stosować, aby być bezpiecznym w internecie.