Święto Drzewa 2018

Święto Drzewa 2018


          Z okazji Święta Drzewa uczniowie klasy IVa wraz z opiekunem brali udział w zajęciach terenowych według scenariusza " Zajęcia terenowe w lesie i o lesie", które były niełatwą  wyprawą do lasu , czekały  na uczestników liczne przygody i zadania do wykonania, ponieważ każde wyjście w teren  na trasę ścieżki to nowe doświadczenia i odkrywanie czegoś nowego .

Uczniowie podejmowali  różne  działania:

1.Badali następujące parametry wody źródlanej: odczyn wody – pH, zawartość azotanów,  żelaza, twardość wody postępując zgodnie z instrukcją, wykorzystując reagenty i szkło laboratoryjne zawarte  w walizce Eko-badacza.

2. Dokonywali pomiarów  i porównywali   wybrane czynniki abiotyczne: temperatury powietrza, nasłonecznienia,  siły wiatru,  zawartości ozonu, wilgotności gleby i jej pH na skraju  i w środku lasu.

3. Poznali historię bartnictwa w Polsce, zalety jakie niesie rozwój bartnictwa  dla ochrony przyrody i dziedzictwa kulturowego.

4.Na podstawie tablicy stratygraficznej określali wiek skałek w mln lat w rezerwacie, a posługując się kluczem do identyfikacji   skał określali rodzaj skał, stopień ich  rozdrobnienia, kolor.  

5.Określali wiek  i wysokość drzewa doborowego – sosny pospolitej, wykorzystując przyrząd pomiarowy EKO-BIO-PLUS.

6.Wykonali dokumentację fotograficzną, zbierali   liście różnych gatunków drzew do  sporządzenia kart zielnikowych. Na kartce przy pomocy kredek „odbijali” korę  różnych gatunków drzew tam rosnących.

7.  Na terenie szkółki  leśnej odbyli spacer po istniejącym na terenie szkółki arboretum  w celu poznania z bliska gatunków drzew i krzewów leśnych rosnących nie tylko na naszym terenie. Wysłuchali prelekcji opiekuna szkółki na temat sposobów produkcji siewek, sadzonek drzew i krzewów leśnych do odnowień i zalesień na potrzeby Nadleśnictwa w Stąporkowie .

Na zakończenie było wspólne ognisko i pieczenie kiełbasek, które smakowały wyjątkowo wszystkim.

Poprzez realizację takich zajęć  chcę pokazać, że nie jesteśmy szkołą tradycyjną,  a szkołą „otwartą”,  gdzie uczniowie rozumieją, po co się uczą. Uczniowie są traktowani jak badacze i odkrywcy, wykorzystują w praktyce zdobytą wiedzę. Nauczyciel jest osobą  wspierającą, pomaga im poznawać świat, razem z uczniami realizuje indywidualne projekty.

                                                           Opiekun i współprowadzący:

                                                                                          Maria Telec

                                                                                          Bartosz Żak,

                                                                                          Tomasz Misiowiec

Artykuły