Program "Zajęcia terenowe w lesie i o lesie"

Kilka słów o programie

"Zajęcia terenowe w lesie i o lesie"

 

                Wszystko zaczęło się od realizacji projektu przez klub 4H działający w naszej szkole  p.h. „ Kluby 4H chronią środowisko naturalne”. Efektem jego było oddanie dla społeczności lokalnej wytyczonej i oznakowanej w terenie trasy  przyrodniczej ścieżki dydaktycznej i publikacji przewodnika po ścieżce dydaktycznej „ Przyrodnicza ścieżka dydaktyczna Klubu 4H w Niekłaniu Wielkim”. Zachęciło to mnie   do wyprowadzenia procesu  dydaktycznego z klasy lekcyjnej w otwarty teren, gdzie pomoce naukowe stworzyła sama natura oraz historyczna i gospodarcza działalność człowieka. Jako nauczyciel  przyrodnik  wiemy, co więcej jestem pewna, że zajęcia w terenie prowadzone według wcześniej opracowanego scenariusza, są tak dla ucznia jak i dla nauczyciela efektywne i  efektowne.  

Tak też zapraszam  teraz również innych nauczycieli z wychowankami na prawdziwą wyprawę do lasu według   nowo opracowanego  programu p.t.  „Zajęcia terenowe w lesie i o lesie". Program zawiera scenariusz zajęć, karty pracy dla uczniów, test podsumowujący zajęcia na ścieżce, rozwiązanie testu, klucz do identyfikacji skał ,tablice stratygraficzną i inne środki dydaktyczne do realizacji celów edukacyjnych zajęć.

Nie będzie ona oczywiście łatwa. Czekają uczestników liczne przygody i zadania do wykonania, ponieważ każde wyjście w teren  na trasę ścieżki to nowe doświadczenia i odkrywanie czegoś nowego . Trasa ścieżki jest  wpleciona w las, obejmuje teren wyjątkowy zarówno pod względem przyrodniczym, geologicznym jak i rekreacyjnym. Perełką na trasie ścieżki jest rezerwat częściowy leśno  – geologiczny „Skałki Piekło pod Niekłaniem”. Walorom poznawczym towarzyszy pobudzenie czynnika emocjonalnego, który ma wpływ na kształtowanie postaw  ucznia.

Poprzez realizację takich zajęć cyklicznie jesienią i wiosną, możemy pokazać, że nie jesteśmy szkołą tradycyjną,  a szkołą „otwartą”,  gdzie uczniowie rozumieją, po co się uczą. Uczniowie są traktowani jak badacze i odkrywcy, wykorzystują w praktyce zdobytą wiedzę. Nauczyciel jest osobą  wspierającą, pomaga im poznawać świat, razem z uczniami realizuje indywidualne projekty.

      Z okazji Święta Drzewa uczniowie naszej szkoły , członkowie  Klubu 4H i Klubu Gaja ,  wraz z opiekunami brali udział w zajęciach terenowych według scenariusza , które były niełatwą  wyprawą do lasu , czekały  na uczestników liczne przygody i zadania do wykonania.

Uczniowie podejmowali  różne  działania:

1.Badali niektóre parametry wody źródlanej: odczyn wody – pH, zawartość azotanów,  żelaza, twardość wody postępując zgodnie z instrukcją, wykorzystując reagenty i szkło laboratoryjne zawarte  w walizce Eko-badacza.

2. Dokonywali pomiarów  i porównywali   wybrane czynniki abiotyczne: temperatury powietrza, nasłonecznienia,  siły wiatru,  zawartości ozonu, wilgotności gleby i jej pH na skraju  i w środku lasu.

3. Poznali historię bartnictwa w Polsce, zalety jakie niesie rozwój bartnictwa  dla ochrony przyrody i dziedzictwa kulturowego.

4.Na podstawie tablicy stratygraficznej określali wiek skałek w mln lat w rezerwacie, a posługując się kluczem do identyfikacji   skał określali rodzaj skał, stopień ich  rozdrobnienia, kolor.  

5.Określali wiek  i wysokość drzewa doborowego – sosny pospolitej, wykorzystując przyrząd pomiarowy EKO-BIO-PLUS.

6.Wykonali dokumentację fotograficzną, zbierali   liście różnych gatunków drzew do  sporządzenia kart zielnikowych. Na kartce przy pomocy kredek „odbijali” korę  różnych gatunków drzew tam rosnących.

7.  Na terenie szkółki  leśnej odbyli spacer po istniejącym na terenie szkółki arboretum  w celu poznania z bliska gatunków drzew i krzewów leśnych rosnących nie tylko na naszym terenie. Wysłuchali prelekcji opiekuna szkółki na temat sposobów produkcji siewek, sadzonek drzew i krzewów leśnych do odnowień i zalesień na potrzeby Nadleśnictwa w Stąporkowie .

Na zakończenie było wspólne ognisko i pieczenie kiełbasek, które smakowały wyjątkowo wszystkim.

             Jeśli chcesz proces dydaktyczny wzbogacić o poznanie  najbliższego środowiska,  rozwijać u ucznia wolę działania i poczucie odpowiedzialności za środowisko, wpływać  na kształtowanie wrażliwości i zdolności postrzegania problemów środowiska przyrodniczego, włącz się w realizację programu.

                                                  Służymy  wsparciem i pomocą.

                                                   Lider Klubu 4H i Klubowicze

 

Artykuły