Kilka słów o programie
PROGRAM OGÓLNOPOLSKI
„SZKOŁA Z KLASĄ 2.0”
Publiczna Szkoła Podstawowa im. ppor. Karola Niedzielskiego „Dobosza” w Niekłaniu Wielkim przystąpiła w roku szkolnym 2018/2019 do ogólnopolskiego Programu „Szkoła z Klasą 2.0”. Szkoły, które wykonają zadania przewidziane regulaminem, otrzymają certyfikat Szkoły z Klasą.
Hasło tegorocznej edycji programu „Szkoła z klasą 2.0” brzmi: Weź szkołę w swoje ręce.
To uniwersalny przekaz, który skierowany jest do nauczycieli, dyrekcji, innych pracowników szkoły i rodziców, ale przede wszystkim do uczniów. Koncepcja programu oparta jest na metodzie design thinking (DT), która pomaga budować rozwiązania w oparciu o potrzeby.
Program prowadzony jest przez Fundację Szkoła z Klasą, Centrum Edukacji Obywatelskiej i „Gazetę Wyborczą” przy wsparciu Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności i Fundacji Agory.
JAK WYGLĄDA PRACA W PROGRAMIE?
Praca w programie została podzielona na cztery etapy.
ETAP I: Pierwszym zadaniem Zespołu jest poinformowanie społeczności szkolnej o udziale w programie Szkoła z Klasą 2.0. Następnie wybrany zostaje główny obszar działania (spośród 10):
- Równe szanse
- Pasja do nauki
- Wiedza użyteczna
- Samodzielność
- Ocenianie i docenianie
- Obywatelstwo
- Bezpieczeństwo i zaufanie
- Dobre relacje
- Solidarność
- Otwartość
W naszej szkole wybrany został obszar „Bezpieczeństwo i zaufanie”
W kolejnym kroku dokonana zostaje analiza, czym szkoła dysponuje, a czego w niej brakuje. Brany jest pod uwagę zarówno sprzęt i infrastrukturę, ludzie i ich potencjał, jak i sposoby uczenia i uczenia się. Na koniec pierwszego etapu projektuje się badanie potrzeb, które pozwoli dowiedzieć się, jakie są oczekiwania i potrzeby członków szkolnej społeczności, w odniesieniu do wybranego obszaru. Zespół planuje od kogo i w jaki sposób zdobędzie informacje.
ETAP II: Przeprowadzone zostaje badanie potrzeb, analiza wyników i wyciągnięte zostają wnioski. Na tym etapie zostaje zdefiniowany również konkretny cel dla szkoły.
Drugi etap kończy generowanie pomysłów na działania.
ETAP III: Trzeci etap to planowanie tego, jak będzie realizowany cel dla szkoły. Pomysły, które powstały na zakończenie drugiego etapu zostają oceniane pod kątem określonych kryteriów. Kolejnym zadaniem Zespołu jest stworzenie planu i harmonogramu pracy.
ETAP IV: To czas na działanie! Realizujemy w nim swoje pomysły i wprowadzamy zaplanowaną zmianę w życie szkolne. Bieżące sprawdzanie jest punktem wyjścia do modyfikacji i udoskonalania wprowadzonych rozwiązań. Ostatnim krokiem jest przeprowadzenie analizy całego procesu zmiany, zebranie wniosków i rekomendacji, a następnie przygotowanie planu na to, jak ulepszyć, utrzymać i/lub rozwijać to, co udało się nam wypracować.