Zorganizowanie dyżurów uczniowskich wspomagających nauczycieli
Działanie:
Zorganizowanie dyżurów uczniowskich wspomagających nauczycieli
W ramach programu Szkoła z Klasą 2.0: „Bezpieczeństwo i zaufanie” zorganizowano dyżury uczniowskie. Stały się one w naszej szkole ważnym elementem procesu wychowawczego, ponieważ uczą uczniów przestrzegania porządku, zasad kultury i bezpieczeństwa.
Zadaniem „uczniów dyżurujących” jest wspomaganie nauczycieli w dyżurowaniu podczas przerw. Uczniowie, którzy pełnili dyżury wspólnie z nauczycielami uświadomili sobie wartość wzajemnej współpracy.
Za główny cel niniejszego zadania postawiono sobie zwiększenie bezpieczeństwa wśród uczniów i całej społeczności szkolnej, sprawnej komunikacji pomiędzy uczniami a nauczycielami oraz pomoc w płynnej realizacji bieżących zadań.
Miejscem dyżurów uczniowskich są korytarze szkolne. Dyżury pełnią uczniowie klas siódmych i ósmych szkoły podstawowej oraz uczniowie klasy III gimnazjum od poniedziałku do piątku, począwszy od długiej przerwy przed 4, 5 i 6 godziną lekcyjną. Dyżury pełnione są wyłącznie przez chętnych uczniów, którzy mają obowiązek noszenia w widocznym miejscu identyfikatora dyżurnego. Dyżur podejmuje dwóch uczniów na każdej zmianie i jest on nadzorowany przez opiekuna programu Szkoła z Klasą 2.0” oraz nauczyciela dyżurującego.
Obowiązkiem ucznia dyżurującego jest:
- punktualne stawianie się na miejscu dyżuru,
- dyżurny nie opuszcza miejsca dyżuru bez ważnego powodu, o konieczności opuszczenia miejsca informuje nauczyciela dyżurnego,
- uczeń dyżurny dba o czystość i porządek w miejscu pełnienia dyżuru, o wszelkich próbach dewastacji sprzętu, urządzeń i wystroju szkoły informuje nauczycieli,
- uczeń dyżurny zgłasza nauczycielowi dyżurującemu o wszelkich problemach, zagrożeniach dla bezpieczeństwa, agresji słownej i fizycznej,
- uczeń pełniący dyżur ma obowiązek nosić identyfikator dyżurnego podczas pełnienia dyżuru,
- dyżurny szanuje godność i nietykalność innych uczniów.
Realizując działanie bezpieczne i przyjazne przerwy międzylekcyjne chcemy:
uświadomić wartość wzajemnej współpracy i wagi bezpieczeństwa wśród uczniów i całej społeczności szkolnej,
zyskać pewność siebie,
wykazać się kreatywnością,
odczuć satysfakcję ze swego zaangażowania w pracę, dzięki poprawie stopnia bezpieczeństwa na przerwach.