Zorganizowanie dyżurów uczniowskich wspomagających nauczycieli

Działanie:


Zorganizowanie dyżurów uczniowskich  wspomagających nauczycieli


W ramach programu Szkoła z Klasą 2.0: „Bezpieczeństwo i zaufanie” zorganizowano dyżury uczniowskie. Stały się one w naszej szkole ważnym elementem procesu wychowawczego, ponieważ uczą uczniów przestrzegania porządku, zasad kultury i bezpieczeństwa.

Zadaniem „uczniów dyżurujących” jest wspomaganie nauczycieli w dyżurowaniu podczas przerw. Uczniowie, którzy pełnili dyżury wspólnie z nauczycielami uświadomili sobie wartość wzajemnej współpracy.

Za główny cel niniejszego zadania postawiono sobie zwiększenie bezpieczeństwa wśród uczniów i całej społeczności szkolnej, sprawnej komunikacji pomiędzy uczniami a nauczycielami oraz pomoc w płynnej realizacji bieżących zadań.

Miejscem dyżurów uczniowskich są korytarze szkolne. Dyżury pełnią uczniowie klas siódmych i ósmych szkoły podstawowej oraz uczniowie klasy III gimnazjum od poniedziałku do piątku, począwszy od długiej przerwy przed 4, 5 i 6 godziną lekcyjną. Dyżury pełnione są wyłącznie przez chętnych uczniów, którzy mają obowiązek noszenia w widocznym miejscu identyfikatora dyżurnego. Dyżur podejmuje dwóch uczniów na każdej zmianie i jest on nadzorowany przez opiekuna programu Szkoła z Klasą 2.0” oraz nauczyciela dyżurującego.

  Obowiązkiem ucznia dyżurującego jest:

  • punktualne stawianie się na miejscu dyżuru,
  • dyżurny nie opuszcza miejsca dyżuru bez ważnego powodu, o konieczności opuszczenia miejsca informuje nauczyciela dyżurnego,
  • uczeń dyżurny dba o czystość i porządek w miejscu pełnienia dyżuru, o wszelkich próbach dewastacji sprzętu, urządzeń i wystroju szkoły informuje nauczycieli,
  • uczeń dyżurny zgłasza nauczycielowi dyżurującemu o wszelkich problemach, zagrożeniach dla bezpieczeństwa, agresji słownej i fizycznej,
  • uczeń pełniący dyżur ma obowiązek nosić identyfikator dyżurnego podczas pełnienia dyżuru,
  • dyżurny szanuje godność i nietykalność innych uczniów.

Realizując działanie bezpieczne i przyjazne przerwy międzylekcyjne chcemy:

    uświadomić wartość wzajemnej współpracy i wagi bezpieczeństwa wśród uczniów i całej społeczności szkolnej,

    zyskać pewność siebie,

 

    wykazać się kreatywnością,

    odczuć satysfakcję ze swego zaangażowania w pracę, dzięki poprawie stopnia  bezpieczeństwa na przerwach.

Artykuły