Materiały do ćwiczeń, kl.6b, 5a, 6.04.2020

Poniedziałek 06.04.2020

logopedia kl. 6B/5a

Temat:   Rozumienie tekstu czytanego

Przeczytaj uważnie tekst i odpowiedz na pytania.( kl.6b)

Tekst I

Małżeństwo Jadwigi i Jagiełły zawarte 18 lutego 1386 roku oraz jego następstwa spowodowały zmianę całego układu sił w Środkowej i Wschodniej Europie. Jadwiga słynęła ze swej urody. Prowadziła ruchliwy tryb życia, lubiła zabawy, tańce, reprezentacyjne uczty, stroje, klejnoty i futra. Współcześni podkreślali jej wielką dobroć i fakt, że nie umiała odmówić proszącym. Wśród licznych fundacji królowej specjalne miejsce zajmował Uniwersytet Krakowski, któremu w testamencie zapisała ogromne sumy. Była hojna dla ubogich i często odwiedzała chorych. Powszechnie podziwiano jej pobożność. Bogobojny tryb życia monarchini sprawił, że w Polsce zaczęto mówić o cudach przez nią dokonanych. W kamieniu, na którym oparła nogę, miał powstać odcisk stopy, a topielec Król pomimo braku wykształcenia nie był prymitywny. Cała jego biografia wskazuje, że należał do polityków dużego formatu podejmujących decyzje o epokowym znaczeniu. Miał zamiłowania artystyczne: lubił malarstwo cerkiewne i muzykę. Dla żony było najprawdopodobniej istotne, że zupełnie nie pił i miał dość zgodny charakter. Był jednak drażliwy na punkcie własnej osoby i łatwo podejrzewał ludzi o złe zamiary. Namiętnie polował oraz często jeździł po Polsce i Litwie, w związku z czym rozstawał się z małżonką na długie okresy. Był średniego wzrostu, wątłej postawy i słynął z rzadkiej w owych czasach czystości (codziennie kąpał się w łaźni). Nic nie wiadomo o tym, aby pomiędzy parą monarszą dochodziło do sporów w sprawie pełnienia władzy. W ich osobach Polska miała wówczas jednocześnie dwóch królów, przy czym Andegawenka była ostatnim dziedzicznym władcą kraju. Zachowały się dokumenty wystawiane zarówno wspólnie przez obojga małżonków, jak tylko przez żonę lub (najliczniejsze) tylko przez męża. Kancelaria państwowa była w rękach Władysława załatwiającego większość spraw bieżących. Natomiast w zagadnieniach związanych z dziedziczeniem występowała wyłącznie królowa. W chwilach trudnych wspierała ona całym swym autorytetem męża, np. nakazując 3 grudnia 1387 roku mieszczanom krakowskim, aby przysięgli królowi wierność podobną jak i jej samej. Na co dzień rządził mąż, lecz w sprawach najważniejszych wypowiadała się także żona. Jednak na tle stosunku do Krzyżaków dochodziło między małżonkami do poważnych nieporozumień. Niewątpliwą zasługą Jadwigi było uchronienie Polski od wojny, do której kraj nie był jeszcze przygotowany, a gdy wybuchła, zakończyła się wspaniałym zwycięstwem Jagiełły.

Na podstawie książki Edwarda Rudzkiego, Polskie królowe, Warszawa 1990.

 

1. Skutkiem małżeństwa Jadwigi z Jagiełłą było

A. odzyskanie Pomorza przez Polskę.

B. zawarcie pokoju w Toruniu.

C. zrealizowanie unii polsko-litewskiej.

D. złożenie hołdu przez Prusy.

2. Za cudowny uczynek Jadwigi uznawano

A. uchronienie kraju przed wojną.

B. przywrócenie do życia topielca.

C. wspomaganie chorych ludzi.

D. małżeństwo z Jagiełłą.

3. Z Tekstu I wynika, że jedną z najważniejszych wartości była dla Jadwigi

A. uległość

B. uroda.

 C. sława.

D. wiara.

4. Jagiełło wyróżniał się spośród ludzi sobie współczesnych tym, że

A. interesował się sztuką.

 B. dbał o higienę.

C. nie ufał ludziom.

D. lekceważył dworską etykietę.

5. Decyzją Jagiełły o epokowym znaczeniu było

A. przyjęcie chrześcijaństwa przez Litwę.

B. użycie artylerii pod Grunwaldem.

C. odstąpienie od oblężenia Malborka.

D. ustanowienie Witolda następcą tronu.

6. Królewscy małżonkowie różnili się w poglądach dotyczących

A. postawy mieszczan krakowskich.

B. kierowania kancelarią.

C. kwestii dziedziczenia.

D. stosunków z Krzyżakami.

7. Co umacniało związek monarszej pary?

A. Zamiłowanie do polowań. B. Podróże po Polsce.

C. Wspólne sprawowanie władzy. D. Spokojny tryb życia.

 

 

 Przeczytaj uważnie tekst i odpowiedz na pytania(. kl. 5a)

Tekst II

 Wiewiórka

             Do klasy weszła nowa dziewczynka. Była bardzo mała. Mniejsza nawet od klasowego krasnoludka, Jolki. Ale nie o wzrost tu chodziło. Nowa była ruda. A był to najbardziej rudy odcień, jaki można było sobie wyobrazić. Do tego włosy sterczały na wszystkie strony jak wiechcie słomiane. Na dodatek nowa miała jeszcze piegi. Już na pierwszej lekcji rozległy się tu i ówdzie chichoty. Najbardziej śmiały się dziewczyny. Ruda siedziała sobie zupełnie spokojnie, jakby jej nic nie obchodził gwar i hałas. Zgłosiła się nawet do odpowiedzi i odpowiadała dosyć dobrze. Wreszcie rozległ się dzwonek. Pani wyszła z klasy i wszyscy ruszyli do drzwi. Chcieli wybiec na przerwę, ale nowa podbiegła do drzwi i zagrodziła im drogę. - Poczekajcie chwilę - zawołała. - Nie wychodźcie jeszcze. Chciałabym wam coś powiedzieć. Wszyscy spojrzeli na nią zaskoczeni. - Mam na imię Agnieszka - powiedziała. - Ale wy na pewno będziecie na mnie mówili zupełnie inaczej. Dodała to z uśmiechem, ale w jej głosie czuło się smutek. - Chcę was uprzedzić, że będziecie musieli się wysilić, żeby wymyślić coś nowego. No, bo Rudzielec, Ruda, Marchewka, Ruda Mysz odpada - wypowiedziała jednym tchem. - Nazywano mnie już także Wiewiórką, Złotą Rybką i mówiono na mnie Piegus. A, chcę wam również powiedzieć, że rude włosy są ostatnio szalenie modne. - Nie wygłupiaj się, Agnieszko, chodźmy lepiej na boisko, szkoda przerwy! - zawołała Kryśka. Jacek, Rafał i Ola pokiwali znacząco głowami. Pozostali milczeli, ale doskonale wiedzieli, że będą nazywać ją Agnieszką.( wg opowiadania W. Osuchowskiej-Orłowskiej )

1. Do klasy:

a. przyszedł nowy kolega,

b. przyszła nowa koleżanka,

c. przyszli dziewczyna i chłopak,

d. przyszły dwie dziewczyny.

2. Krasnoludkiem klasowym nazywano:

a. Jacka,

b. Agnieszkę,

c. Jolkę,

d. Rudą.

3. Z "nowej" najbardziej:

a. śmiali się chłopcy,

b. śmiały się dziewczyny,

c. nikt się nie śmiał,

d. śmiała się nauczycielka.

4. Nowa dziewczynka nazywała się:

a. Agnieszka,

b. Jolka,

c. Kryśka,

d. Ola.

5. Dlaczego dzieci śmiały się z "nowej"?

a. Ponieważ była bardzo wesoła.

b. Była śmiesznie ubrana.

c. Miała rude włosy i piegi.

d. Była bardzo wysoka i gruba.

6. Autorka nadała temu opowiadaniu tytuł "Wiewiórka", ponieważ:

a. opowiada o życiu i zwyczajach wiewiórki,

b. opowiada o przyjaźni dzieci z wiewiórką,

c. opowiada o przygodzie z wiewiórką w lesie,

d. opowiada o dziewczynce, którą tak przezywano.

7. Które przezwisko nie dotyczy Agnieszki:

a. Rudzielec,

b. Krasnoludek,

c. Złota Rybka,

d. Marchewka.

8. W jaki sposób dziewczynka nie reagowała na śmiech i szepty koleżanek i kolegów?

a. Siedziała spokojnie.

b. Zgłaszała się do odpowiedzi.

c. Płakała.

d. Poprawnie odpowiadała na lekcji.

9. Dlaczego Agnieszka zatrzymała dzieci przed wyjściem na przerwę?

a. Chciała nakrzyczeć na nich za to, że ją wyśmiewali.

b. Chciała, aby wymyślili jej nowe przezwisko, gdyż je kolekcjonuje.

c. Chciała się przedstawić, aby nikt jej nie przezywał.

d. Chciała zrobić im na złość, żeby mieli krótszą przerwę.

10. Włosy Agnieszki były:

a. czarne jak smoła i sterczały na wszystkie strony jak wiechcie,

b. jasne jak len i sterczały jak słoma,

c. rude jak kasztany, ale pięknie zaczesane na bok,

d. rude i sterczały na wszystkie strony jak wiechcie słomiane.