Zadanie 1 - Państwo, prawo, społeczeństwo, obywatel

                  Realizacja tego zadania rozpoczęła się w lutym 2013. Zaplanowano działania, które w sposób adekwatny do wieku rozwojowego

uczniów naszej szkoły pozwoliły przybliżyć zagadnienia wynikające z praw i obowiązków obywateli, funkcjonowania państwa, jak również odpowiedzialności prawnej, której podlegają wszyscy obywatele naszego kraju. Bardzo ważnym elementem było również wskazanie uczniom, iż to oni mają realny wpływ na to, co dzieje się w państwie, a jako obywatele mogą zacząć zmieniać wokół  otoczenie wokół siebie -  począwszy od własnego miejsca zamieszkania, a skończywszy na gminie. Tym samym wskazano, jak młodzi obywatele powinni kształtować swą społeczną świadomość, by jako dorośli mogli podejmować właściwe działania i decyzje dotyczące naszego państwa.

           Jak wspomniano, zakres przedstawianych wiadomości, jak i sposób realizacji zadania dostosowany był do wieku uczniów. Podzielono ich na dwie grupy -  pierwszą  stanowiły klasy 0-III, a drugą  klasy IV- VI.

            Mając na uwadze fakt, iż debata jest trudną sztuką, w klasach 0-III zorganizowano tydzień wiedzy obywatelskiej pod hasłem „Polska – moja ojczyzna”. W czasie realizacji tego przedsięwzięcia przeprowadzono następujące zajęcia mające na celu rozbudzanie zainteresowań krajem ojczystym:

  1. Wprowadzeniem do tematu była legenda o „Lechu i białym orle” M.Orłonia i J.Tyszkiewicza.
  2. Dzieci zapoznano z mapą Polski i symbolami narodowymi (godło, flaga i hymn)
  3. Przeprowadzono warsztaty plastyczne pod hasłem „Orzeł biały”, „Flaga Polski”
  4. Zorganizowano dzień zabaw dydaktycznych „Poznajemy nasz kraj i stolicę Polski Warszawę”
  5. Przeprowadzono warsztaty taneczne, na których dzieci poznały tańce narodowe -  Poloneza i Krakowiaka, a przez to poszerzyły wiedzę z zakresu polskiej kultury narodowej. Nauczyły się również podstawowych kroków i figur Krakowiaka.
  6. Stworzenie kącika książek z publikacjami dotyczącymi naszego kraju.
  7. Nauka wiersza „Kto Ty jesteś?” 

            W klasach IV-VI przeprowadzono debaty uczniowskie nt.”Państwo, prawo, społeczeństwo, obywatel”. Debata przeprowadzona została zgodnie z wcześniej przygotowanym scenariuszem. W jej ramach uczniowie:

  1. Wysłuchali pogadanki nt. państwa polskiego  - symboli narodowych, władz, praw i obowiązków obywateli itp.
  2. Przedstwiali na mapie Polski najważniejsze regiony kraju oraz swoje województwo.
  3. Stworzyli prezentacje multimedialne nt. „Państwo, prawo, społeczeństwo, obywatel” (w załączniku  - format Power Point)
  4. Stworzyli własny parlament i odgrywali role posłów i senatorów, głosowali na proponowanymi przez siebie ustawami itp.
  5. Uczestniczyli w warsztatach artystycznych, na zakończenie których tworzyli prace  w grupach z wykorzystaniem zdobytej wiedzy, Słownika języka polskiego oraz fragmentów Konstytucji RP. 

           Podsumowaniem w/w działań było przeprowadzenie testu pt.” Prawo, państwo, społeczeństwo, obywatel”, który sprawdzał wiedzę i umiejętności uczniów.Koordynatorki: Joanna Boruń i Jolanta Szkurłat stworzyły test podzielony na 3 grupy wiekowe: uczniów kl.0-I, uczniów kl.II – III oraz uczniów kl.IV-VI. Pytania oraz sposób rozwiązywania testów dostosowane zostały do umiejętności uczniów (np. w kl.0-I dzieci rysowały i kolorowały symbole narodowe oraz zaznaczały prawidłową odpowiedź pętlą). Specjalnie powołana komisja szkolnego konkursu oceniła prace i wyłoniła po trzech zwycięzców w trzech kategoriach. 

 

             Podsumowaniem  zadania 1 „Państwo, prawo, społeczeństwo, obywatel” był wyjazd laureatów konkursu do Urzędu Miasta i Gminy w Stąporkowie w celu poznania specyfiki działania samorządu lokalnego, sposobu załatwiania spraw obywatelskich oraz spotkania z Panią Burmistrz. Uczestnicy wyjazdu poznali specyfikę działania wydziałów urzędu (spraw obywatelskich, inwestycji, podatków), instytucji podległych Burmistrzowi (Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej, Gospodarki Komunalnej, Zespołu Obsługi Szkół), zwiedzili Urząd Stanu Cywilnego (salę ślubów), sale konferencyjną. Spotkanie z Panią Burmistrz stało się okazją do przeprowadzenia wywiadu na temat specyfiki pracy włodarza gminy.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Artykuły