Zadanie 4 -Prawna ochrona dóbr osobistych człowieka, w tym nietykalności cielesnej a zwyczaje szkolne

Zadanie zrealizowano na podstawie następujących działań :


1. Spotkanie z psychologiem na temat „Czym jest agresja i przemoc, czy uczniowie klną i dlaczego”

(zajęcia socjoterapeutyczne) Temat zrealizowano w 3 grupach: I grupa  -  klasa IV, II grupa – klasy: Va i Vb, III grupa -  klasy : VI a i VI b. Zajęcia prowadzone były w miesiącach marcu  i kwietniu. Uczniowie w czasie zajęć nabyli następujące umiejętności

  • mają świadomość czym jest agresja i przemoc
  • potrafią rozwiązywać konflikty
  • wiedzą jak zachować się w  trudnych sytuacjach i zagrożeniach
  • potrafią powiedzieć  „nie” w sytuacjach zagrożenia
  • wiedzą, jak ustalać zasady zachowania i ich przestrzegać;
  • wiedzą do kogo zwrócić się o pomoc.

2.Pogadanka w ramach lekcji wychowania do zycia w rodzinie na temat "Relacje chłopcy - dziewczęta, jezyk, kultura osobista" 

Zajęcia odbyły się w kwietniu, dotyczyły uczniów klas IV-VI.Uczniowie w ramach zajęć poznali cechy odrębności między chłopcami  i dziewczętami w różnym wieku. Przedstawiono im zasady porozumiewania się oraz kultury osobistej w relacjach międzyludzkich, z poszanowaniem odrębności każdego człowieka. Elementem każdych zajęć były krótkie filmy obrazujące relacje międzyludzkie. Uczniowie na zajęciach pracowali z wykorzystaniem przewodników obrazujących okres dorastania dziewcząt i chłopców,  w których odnaleźli zmiany zachodzące w ich  rozwoju fizycznym i psychicznym. Osobno poruszono problem wypowiedzi uczniów, ze szczególnym uwzględnieniem kultury języka młodzieżowego. Wskazano, iż w kształtowaniu kultury języka młodzieży dużą rolę odgrywają media: telewizja, radio, Internet, prasa. Młodzież stara się upodabniać do współczesnych idoli, którzy rzadko są właściwymi osobami, na przykładzie których młodzi ludzie mogliby kształtować swoją osobowość.

Innym zagadnieniem była kultura osobista, na którą należy zwracać szczególną

uwagę w przypadku dzieci i młodzieży. Wskazano następujące obszary zachowania  i postaw:

  • sposób wysławiania się, eliminowanie wulgarnych wyrazów
  • zachowanie przy stole, kultura spożywania posiłków
  • kontakty z rówieśnikami
  • relacje dziecko – nauczyciel
  • zachowanie dziecka na ulicy i w miejscach publicznych

3. W marcu przeprowadzono konkurs szkolny „Klasa na medal” (będzie on kontynuowany w kwietniu, maju i czerwcu).

W statucie szkoły określone zostały kryteria ocen z zachowania (punkty pozytywne i negatywne w zależności od rodzaju zachowania).  Zamysłem koordynatorów było wyeliminowanie lub ograniczenie negatywnych zachowań uczniów skutkujących punktami ujemnymi. Każda klasa w danym miesiącu „pracowała” na tytuł „Klasy na medal”. Pod koniec marca zsumowano punkty negatywne uczniów w klasie   i obliczono średnią na osobę. Klasa z najmniejszą średnią punktów ujemnych uzyskała tytuł „Klasa na medal”.


Wyniki konkursu ( marzec):

I miejsce -  klasa V b ( śr. – 0,38 pkt)

II miejsce  -  klasa VI a (śr. – 2,30 pkt)

III miejsce  -  klasa IV  (śr. – 3,39 pkt

IV miejsce  -  klasa VI b (śr. – 6,42 pkt)

V miejsce  -  klasa V a  (śr. – 9,33 pkt)

 

4.  Przeprowadzono konkurs szkolny pod hasłem „Najbardziej kulturalna dziewczyna”, „Najbardziej kulturalny chłopak”

Konkurs miał formę plebiscytu -  uczniowie każdej klasy typowali spośród siebie kolegów i koleżanki, które według nich zasługują na miano najbardziej kulturalnych. Koordynatorzy skonfrontowali wybór uczniów z zeszytami spostrzeżeń każdej klasy.

 

Wyniki konkursu (ogłoszone  w Pierwszy Dzień Wiosny – 21 marca):

Klasa IV

  • Najbardziej kulturalna dziewczyna  -  AGATA CIAŚ
  • Najbardziej kulturalny chłopak -  MARCIN OLSZYNA

Klasa V a  

  • Najbardziej kulturalna dziewczyna  -  MARTYNA  OLSZYNA
  • Najbardziej kulturalny chłopak -  PIOTR SORBIAN

Klasa V b

  • Najbardziej kulturalna dziewczyna  -  ALEKSANDRA BARTOSIK
  • Najbardziej kulturalny chłopak -  MICHAŁ CHYCKI

klasa VI a

  • Najbardziej kulturalna dziewczyna  -  MARYLA SZMIT
  • Najbardziej kulturalny chłopak -  KAMIL GAŁECKI

klasa VI b

  • Najbardziej kulturalna dziewczyna  -  JULIA MAŚLAK
  • Najbardziej kulturalny chłopak -  MATEUSZ KALETA      

Artykuły