Zadanie 5 - Tytoń, narkotyki, dopalacze - jak się przed tym bronić?

Zadanie zrealizowano na podstawie następujących działań :

  1. Zorganizowano warsztaty profilaktyczne prowadzone przez pedagoga szkolnego wg. programu antynikotynowego „Znajdź właściwe rozwiązanie” oraz programu „Veto wobec przemocy, alkoholu             i narkotyków” 

Celem programu „Znajdź właściwe rozwiązanie”  jest zapobieganie palenia tytoniu wśród dzieci i młodzieży. Program jest dostosowany do możliwości intelektualnych oraz umiejętności uczniów. Natomiast program „Veto wobec przemocy, alkoholu i narkotyków” przeznaczony jest dla ostatnich klas szkoły podstawowej i szkó ponadpodstawowych. Składa się ze scenariusza zajęć kierowanych do młodzieży w trzech blokach tematycznych dotyczących przemocy oraz zagrożeń związanych z używaniem alkoholu i narkotyków.

Zrealizowano następujące warsztaty:

    • „Naucz się mówić  -  NIE”

W warsztatach, które odbyły się  w marcu brali udział uczniowie klasy IV.

Celem tych warsztatów było przekazanie wiadomości o zachowaniach asertywnych, uczenie się rozpoznawania swych zachowań oraz uświadomienie mechanizmów nacisku grupowego wraz z nauczeniem się sposobów odmowy. Uczniowie odgrywali scenki dramowe, które pozwoliły wczuć się w poniższą  tematykę zajęć.

Tematyka:

  1. Problemy w komunikowaniu innym swoich życzeń i skarg

  2. Uświadamianie sobie przyczyn zachowań agresywnych, uległych i stanowczych

  3. Odmawianie w sytuacji nacisku grupowego

  4. Czy zachowanie stanowcze sprawia trudności?

  5. Uczenie się zachowań stanowczych.

 

    • „Dlaczego dzieci i młodzież nie powinna palić papierosów i pić alkoholu?”

W warsztatach, które odbyły się  w marcu brali udział uczniowie klasy V.

Przeprowadzone warsztaty miały na celu:

    • Zdefiniowanie pojęcia „środki psychoaktywne” i wskazanie  ich wpływu na organizm człowieka;

  • wskazanie przyczyn sięgania po środki psychoaktywne;

  • wyjaśnić  pojęcie nałóg i trudności związane z wyzwoleniem się z niego;

  • kształtować postawę asertywności – uczeń powinien umieć odmówić, gdy ktoś proponuje mu papierosa, alkohol lub narkotyki;

  • kształtować postawę, w której uczeń potrafi dokonać wyboru z korzyścią dla swojego zdrowia i wie, jakie są zasady zdrowego stylu życia.

 

    • „Dlaczego warto być wolnym od środków odurzających -  narkotyki, dopalacze”

W warsztatach, które odbyły się  w kwietniu brali udział uczniowie klasy VI.

Cele warsztatów:

    • omówienie przyczyn sięgania po narkotyki i dopalacze

    • omówienie faz uzależnienia

    • omówienie skutków zażywania narkotyków i dopalaczy

    • omówienie form pomocy osobom eksperymentującym i uzależnionym

 

    • „Laboratorium ciała”  - nikotynizm, narkomania

Celem tego warsztatu było ukazanie funkcjonowania ludzkiego organizmu i jego potrzeb a przede wszystkim konieczności zapewnienia odpowiedniego pożywienia    i czystego powietrza. W trakcie warsztatu uczniowie zapoznali się z funkcjonowaniem układu oddechowego, uczyli się prawidłowego oddychania, dowiedzieli się o zawartości dymu tytoniowego, zdrowotnych następstwach palenia, a także o zaletach niepalenia.

Tematyka:

  1. Laboratorium ciała: układ oddechowy

  2. Uczenia prawidłowego oddychania

  3. Co powinniśmy wiedzieć o paleniu tytoniu

  4. Skutki palenia tytoniu

  5. Co nam daje niepalenie.

W kwietniu przeprowadzono zajęcia dla klas V i VI.


Wszystkie warsztaty miały następujące cele szczegółowe:

    • uzasadnienie i wzmocnienie postaw zobowiązujących do niepalenia;

    • ukazanie funkcjonowania ludzkiego organizmu i jego potrzeb, a przede wszystkim konieczność odpowiedniego pożywienia i czystego powietrza;

    • uczenie się rozpoznawania swych zachowań oraz uświadomienie mechanizmów nacisku grupowego wraz z nauczeniem się sposobów odmowy;

    • uświadomienie mechanizmów konfliktu, jak również umiejętności radzenia sobie  z problemami;

    • umocnienie poczucia własnej wartości, przez zbudowanie pozytywnego obrazu o sobie i kształtowanie umiejętności ważnych  w kontaktach z ludźmi.

 

Oczekiwane rezultaty działań to:

1.Przyswojenie wiedzy o tym, że:  nikotyna jest narkotykiem, palenie tytoniu

pociąga za sobą skutki fizjologiczne, kosmetyczne, zdrowotne i społeczne, zaprzestanie palenia przynosi skutki natychmiastowe i korzyści w przyszłości, większość dzieci, młodzieży i dorosłych nie pali, każdy może skutecznie oprzeć się presji palenia, sprzedaż                 i palenie papierosów podlega przepisom prawa i normom społecznym;

2. Wykształcenie postaw:  zobowiązujących  do niepalenia, dumy z faktu

niepalenia, wspieranie innych osób w decyzji niepodejmowania palenia, odpowiedzialności za własne zdrowie.  

3.Rozwinięcie umiejętności do: przekazywania wiedzy i wyjaśniania własnych

postaw wobec palenia tytoniu, wspierania innych ludzi, by nie podejmowali palenia, określania korzyści przebywania w środowisku wolnym od dymu tytoniowego, wspierania ludzi palących, którzy pragną zerwać z nałogiem.

 

  1. Przeprowadzono debaty uczniowskie na temat „Internet też uzależnia – jak się przed nim bronić?” w klasach 0-III oraz klasach IV-VI.

W zadaniu skoncentrowano się na wskazaniu nowej choroby cywilizacyjnej, która definiuje się jako uzależnienie od Internetu. Wskazano uczniom, że obok typowych środków uzależniających, jakimi są papierosy, alkohol i narkotyki istnieje wiele innych powodujących uzależnienie – m.in. telewizja i Internet. Skoncentrowano się  na wskazaniu niebezpieczeństw wynikających z nadmiernego korzystania z Internetu oraz tych, które mogą spotkać uczniów na portalach, których są użytkownikami.

            Ważnym elementem tych debat przeprowadzonych w ramach lekcji wychowawczych była prelekcje oraz prezentacja filmu pt.„Bezpieczne korzystanie z Internetu”.

            Cele debat:

    • nauczenie dzieci i młodzieży rozsądnego korzystania z mediów elektronicznych

    • zapobieganie uzależnieniom w tej sferze

    • wskazanie konsekwencji nadmiernego korzystania z Internetu

    • wskazanie korzyści i strat związane z komputerem i Internetem

    • przeprowadzenie testu autorefleksji nt. korzystania z Internetu

 

  1. Zorganizowanie warsztatów technicznych polegających na wykonaniu i zaprezentowaniu przez uczniów netykiet  nt. „Bezpieczne korzystanie z sieci”

Warsztaty były kontynuacją debat przeprowadzonych na lekcjach wychowawczych                    w klasach IV-VI. Zajęcia rozpoczęto wyjaśnieniem terminu „netykieta”, podaniem przykładów, co skłoniło uczniów do realizacji pomysłów dotyczących tworzenia własnych kodeksów postępowania w Internecie.

Cele szczegółowe:

  • Zapoznanie uczniów z zasadami komunikowania się w Sieci

  • Sprecyzowanie pojęć: sms, poczta elektroniczna (e-mail), grupy dyskusyjne, forum

internetowe, prawo autorskie, Nick.

  • Zapoznanie ze sposobami sprawdzania jakie prawa i obowiązki mają użytkownicy

sieci (wyrobienie nawyku czytania regulaminów stron oraz poszukiwania kontaktu

z administratorem strony)

  • W sieci nie jesteśmy bezkarni – zwrócenie uwagi na odpowiedzialność, za to co się

w niej wykonuje

 

  1. Udział w spotkaniu profilaktycznym  z Damianem Półtorakiem zorganizowanym przez Gminną Komisję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych

W kwietniu uczniowie szkoły mieli możliwość spotkania, na którym o uzależnieniu,  o pasji, która pomaga wyjść z nałogu - opowiadał Damian Półtorak, 23-letni kulturysta z Opoczna. Opocznianin spotkał się z młodzieżą, gdzie opowiadał nie tylko o swojej sportowej pasji, ale przede wszystkim o jej wpływie na wychodzenie z uzależnienia, w które popadł kilka lat temu. Niełatwe wyznania, szczególnie w obecności małżonki, poruszyły młodych ludzi. Spotkanie moderowały Lidia Pietrzyca, pedagog oraz Anna Kobierska, przewodnicząca GKRPA. W spotkaniu uczestniczyła Dorota Łukomska, burmistrz, której liczne działania skierowane są właśnie na rozbudzanie pasji wśród młodych ludzi. Damian w marcu tego roku zdobył srebrny medal w Debiutach Polskiego Związku Kulturystyki, Fitness i Trójboju Siłowego  w Ostrowi Mazowieckiej. Opocznianin startował w kategorii do75 kg. To jego czas, choć osiąganie takich wyników wymaga wielkiej samodyscypliny i samozaparcia, skupienia na fazach treningu i przygotowaniach do kolejnych zawodów.                O swojej pasji opowiadał  z wielkim zaangażowaniem i łatwością. Zaprezentował też efekty swej ciężkiej pracy – wyrzeźbione w książkowy sposób kulturystyczne ciało.

 

Artykuły