Zadanie 5 - Tytoń, narkotyki, dopalacze - jak się przed tym bronić?
Zadanie zrealizowano na podstawie następujących działań :
-
Zorganizowano warsztaty profilaktyczne prowadzone przez pedagoga szkolnego wg. programu antynikotynowego „Znajdź właściwe rozwiązanie” oraz programu „Veto wobec przemocy, alkoholu i narkotyków”
Celem programu „Znajdź właściwe rozwiązanie” jest zapobieganie palenia tytoniu wśród dzieci i młodzieży. Program jest dostosowany do możliwości intelektualnych oraz umiejętności uczniów. Natomiast program „Veto wobec przemocy, alkoholu i narkotyków” przeznaczony jest dla ostatnich klas szkoły podstawowej i szkó ponadpodstawowych. Składa się ze scenariusza zajęć kierowanych do młodzieży w trzech blokach tematycznych dotyczących przemocy oraz zagrożeń związanych z używaniem alkoholu i narkotyków.
Zrealizowano następujące warsztaty:
-
„Naucz się mówić - NIE”
W warsztatach, które odbyły się w marcu brali udział uczniowie klasy IV.
Celem tych warsztatów było przekazanie wiadomości o zachowaniach asertywnych, uczenie się rozpoznawania swych zachowań oraz uświadomienie mechanizmów nacisku grupowego wraz z nauczeniem się sposobów odmowy. Uczniowie odgrywali scenki dramowe, które pozwoliły wczuć się w poniższą tematykę zajęć.
Tematyka:
-
Problemy w komunikowaniu innym swoich życzeń i skarg
-
Uświadamianie sobie przyczyn zachowań agresywnych, uległych i stanowczych
-
Odmawianie w sytuacji nacisku grupowego
-
Czy zachowanie stanowcze sprawia trudności?
-
Uczenie się zachowań stanowczych.
-
„Dlaczego dzieci i młodzież nie powinna palić papierosów i pić alkoholu?”
W warsztatach, które odbyły się w marcu brali udział uczniowie klasy V.
Przeprowadzone warsztaty miały na celu:
-
Zdefiniowanie pojęcia „środki psychoaktywne” i wskazanie ich wpływu na organizm człowieka;
-
wskazanie przyczyn sięgania po środki psychoaktywne;
-
wyjaśnić pojęcie nałóg i trudności związane z wyzwoleniem się z niego;
-
kształtować postawę asertywności – uczeń powinien umieć odmówić, gdy ktoś proponuje mu papierosa, alkohol lub narkotyki;
-
kształtować postawę, w której uczeń potrafi dokonać wyboru z korzyścią dla swojego zdrowia i wie, jakie są zasady zdrowego stylu życia.
-
„Dlaczego warto być wolnym od środków odurzających - narkotyki, dopalacze”
W warsztatach, które odbyły się w kwietniu brali udział uczniowie klasy VI.
Cele warsztatów:
-
omówienie przyczyn sięgania po narkotyki i dopalacze
-
omówienie faz uzależnienia
-
omówienie skutków zażywania narkotyków i dopalaczy
-
omówienie form pomocy osobom eksperymentującym i uzależnionym
-
„Laboratorium ciała” - nikotynizm, narkomania
Celem tego warsztatu było ukazanie funkcjonowania ludzkiego organizmu i jego potrzeb a przede wszystkim konieczności zapewnienia odpowiedniego pożywienia i czystego powietrza. W trakcie warsztatu uczniowie zapoznali się z funkcjonowaniem układu oddechowego, uczyli się prawidłowego oddychania, dowiedzieli się o zawartości dymu tytoniowego, zdrowotnych następstwach palenia, a także o zaletach niepalenia.
Tematyka:
-
Laboratorium ciała: układ oddechowy
-
Uczenia prawidłowego oddychania
-
Co powinniśmy wiedzieć o paleniu tytoniu
-
Skutki palenia tytoniu
-
Co nam daje niepalenie.
W kwietniu przeprowadzono zajęcia dla klas V i VI.
Wszystkie warsztaty miały następujące cele szczegółowe:
-
uzasadnienie i wzmocnienie postaw zobowiązujących do niepalenia;
-
ukazanie funkcjonowania ludzkiego organizmu i jego potrzeb, a przede wszystkim konieczność odpowiedniego pożywienia i czystego powietrza;
-
uczenie się rozpoznawania swych zachowań oraz uświadomienie mechanizmów nacisku grupowego wraz z nauczeniem się sposobów odmowy;
-
uświadomienie mechanizmów konfliktu, jak również umiejętności radzenia sobie z problemami;
-
umocnienie poczucia własnej wartości, przez zbudowanie pozytywnego obrazu o sobie i kształtowanie umiejętności ważnych w kontaktach z ludźmi.
Oczekiwane rezultaty działań to:
1.Przyswojenie wiedzy o tym, że: nikotyna jest narkotykiem, palenie tytoniu
pociąga za sobą skutki fizjologiczne, kosmetyczne, zdrowotne i społeczne, zaprzestanie palenia przynosi skutki natychmiastowe i korzyści w przyszłości, większość dzieci, młodzieży i dorosłych nie pali, każdy może skutecznie oprzeć się presji palenia, sprzedaż i palenie papierosów podlega przepisom prawa i normom społecznym;
2. Wykształcenie postaw: zobowiązujących do niepalenia, dumy z faktu
niepalenia, wspieranie innych osób w decyzji niepodejmowania palenia, odpowiedzialności za własne zdrowie.
3.Rozwinięcie umiejętności do: przekazywania wiedzy i wyjaśniania własnych
postaw wobec palenia tytoniu, wspierania innych ludzi, by nie podejmowali palenia, określania korzyści przebywania w środowisku wolnym od dymu tytoniowego, wspierania ludzi palących, którzy pragną zerwać z nałogiem.
-
Przeprowadzono debaty uczniowskie na temat „Internet też uzależnia – jak się przed nim bronić?” w klasach 0-III oraz klasach IV-VI.
W zadaniu skoncentrowano się na wskazaniu nowej choroby cywilizacyjnej, która definiuje się jako uzależnienie od Internetu. Wskazano uczniom, że obok typowych środków uzależniających, jakimi są papierosy, alkohol i narkotyki istnieje wiele innych powodujących uzależnienie – m.in. telewizja i Internet. Skoncentrowano się na wskazaniu niebezpieczeństw wynikających z nadmiernego korzystania z Internetu oraz tych, które mogą spotkać uczniów na portalach, których są użytkownikami.
Ważnym elementem tych debat przeprowadzonych w ramach lekcji wychowawczych była prelekcje oraz prezentacja filmu pt.„Bezpieczne korzystanie z Internetu”.
Cele debat:
-
nauczenie dzieci i młodzieży rozsądnego korzystania z mediów elektronicznych
-
zapobieganie uzależnieniom w tej sferze
-
wskazanie konsekwencji nadmiernego korzystania z Internetu
-
wskazanie korzyści i strat związane z komputerem i Internetem
-
przeprowadzenie testu autorefleksji nt. korzystania z Internetu
-
Zorganizowanie warsztatów technicznych polegających na wykonaniu i zaprezentowaniu przez uczniów netykiet nt. „Bezpieczne korzystanie z sieci”
Warsztaty były kontynuacją debat przeprowadzonych na lekcjach wychowawczych w klasach IV-VI. Zajęcia rozpoczęto wyjaśnieniem terminu „netykieta”, podaniem przykładów, co skłoniło uczniów do realizacji pomysłów dotyczących tworzenia własnych kodeksów postępowania w Internecie.
Cele szczegółowe:
-
Zapoznanie uczniów z zasadami komunikowania się w Sieci
-
Sprecyzowanie pojęć: sms, poczta elektroniczna (e-mail), grupy dyskusyjne, forum
internetowe, prawo autorskie, Nick.
-
Zapoznanie ze sposobami sprawdzania jakie prawa i obowiązki mają użytkownicy
sieci (wyrobienie nawyku czytania regulaminów stron oraz poszukiwania kontaktu
z administratorem strony)
-
W sieci nie jesteśmy bezkarni – zwrócenie uwagi na odpowiedzialność, za to co się
w niej wykonuje
-
Udział w spotkaniu profilaktycznym z Damianem Półtorakiem zorganizowanym przez Gminną Komisję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
W kwietniu uczniowie szkoły mieli możliwość spotkania, na którym o uzależnieniu, o pasji, która pomaga wyjść z nałogu - opowiadał Damian Półtorak, 23-letni kulturysta z Opoczna. Opocznianin spotkał się z młodzieżą, gdzie opowiadał nie tylko o swojej sportowej pasji, ale przede wszystkim o jej wpływie na wychodzenie z uzależnienia, w które popadł kilka lat temu. Niełatwe wyznania, szczególnie w obecności małżonki, poruszyły młodych ludzi. Spotkanie moderowały Lidia Pietrzyca, pedagog oraz Anna Kobierska, przewodnicząca GKRPA. W spotkaniu uczestniczyła Dorota Łukomska, burmistrz, której liczne działania skierowane są właśnie na rozbudzanie pasji wśród młodych ludzi. Damian w marcu tego roku zdobył srebrny medal w Debiutach Polskiego Związku Kulturystyki, Fitness i Trójboju Siłowego w Ostrowi Mazowieckiej. Opocznianin startował w kategorii do75 kg. To jego czas, choć osiąganie takich wyników wymaga wielkiej samodyscypliny i samozaparcia, skupienia na fazach treningu i przygotowaniach do kolejnych zawodów. O swojej pasji opowiadał z wielkim zaangażowaniem i łatwością. Zaprezentował też efekty swej ciężkiej pracy – wyrzeźbione w książkowy sposób kulturystyczne ciało.