Zadanie 6 - Kibole, blokersi, grupy podwórkowe- co robić, jeśli rozpoznajesz zagrożenie?Jak się bronić przed wciągnięciem do "paczki"?

Zadanie zrealizowano na podstawie następujących działań :

 1. Przeprowadzenie konwersatoriów z udziałem specjalisty ds. prewencji z policji na temat „Kibole, blokersi, grupy podwórkowe – co robić, jeśli rozpoznajesz zagrożenie, jak się bronić przed wciągnięciem do paczki?”

            W maju, w obecności policjantów z Komendy Powiatowej Policji w Końskich  i komendanta komisariatu w Stąporkowie uczniowie mieli możliwość uczestnictwa  w konwersatoriach, które wskazywały na zasady ostrożności w przypadku zagrożenia ze strony grup i subkultur młodzieżowych. Konwersatoria zostały poprzedzone prezentacją multimedialną przedstawioną przez policjanta z KPP w Końskich. Uczniowie mieli okazję podzielić się swoimi doświadczeniami oraz wskazać ich punkt widzenia w kwestii walki z zagrożeniami płynącymi ze strony ich rówieśników działających grupach nieformalnych. Programem konwersatoriów zostali objęci wszyscy uczniowie szkoły. Zagadnienia dostosowano do ich wieku. W klasach 0-III zwrócono uwagę przede wszystkim na  wymuszanie pieniędzy, grożenie małym dzieciom oraz na ich bezpieczeństwo na boiskach czy placach zabaw. Starsi uczniowie (klasy IV-VI) zostali uczuleni na możliwość prób wciągnięcia ich w struktury paczek, które nierzadko parają się  przestępstwami.

            Zakończeniem konwersatoriów było wskazanie skutków przynależności do paczek i brak skutecznego uwolnienia się od ich prowodyrów. Policjanci podali również adresy instytucji, które wspomagają młodych ludzi w powrocie do społeczeństwa, jak również interweniują, gdy grupa zagraża młodym ludziom. 

 2. Debata uczniowska w ramach lekcji wychowawczych  - „Jak grupa rówieśnicza wpływa na moje zachowanie -  przemoc, nietolerancja i inne zachowania negatywne”

            W czasie lekcji wychowawczych przeprowadzono debaty na zaproponowane uczniom tematy. Każda klasa debatowała na 1 temat:

  • „Przemoc w mojej szkole – sposoby zapobiegania i reakcja na nią” -  klasa IV
  • „Czym jest tolerancja i czy ma granice?” – klasa Va
  • „Agresja w moim środowisku” -  klasa Vb
  • „Polska kraj tolerancji?” -  klasa VIa
  • „Zachowania negatywne moich rówieśników” -  klasa VI b

Wyniki debat zostały dostarczone do koordynatorek.

 3. „Skrzynka pomysłów” na korytarzu szkolnym – Mój sposób zapobiegania zagrożeniom w grupach (konkurs)

Przeprowadzony w maju konkurs miał na celu wskazanie przez młodych ludzi ich sposobów rozwiązywania problemów w ich środowiskach rówieśniczych. Wskazaniem koordynatorek było to aby pomysły dotyczyły obserwowanych problemów, z którymi zetknęli się w swoim otoczeniu (nie chodziło o podawanie recepty na problemy ogólne występujące  np. w innych szkołach). Propozycje wrzucano do specjalnie stworzonej w tym celu „skrzynki pomysłów”  ustawionej na korytarzu szkolnym. Każdy z chętnych mógł wrzucać swoje propozycje przez 2 tygodnie.

Najciekawsze i najbardziej trafne propozycje nagrodzono ocenami z aktywności oraz punktami z zachowania.