Zadanie 8 - Nie jesteś sam
Zadanie zrealizowano na podstawie następujących działań:
1. Przeprowadzono konwersatoria z udziałem terapeuty pod hasłem „Nie jesteś sam”
Konwersatoria przeprowadzone w klasach I – III (I grupa) i IV-VI (II grupa) w miesiącu kwietniu miały na celu m.in.:
- Promowanie zdrowia psychicznego z uwzględnieniem tematyki zapobiegania przemocy, depresji
- Wzmocnienie poczucia własnej wartości
- Kształtowanie umiejętności wyrażania własnych emocji
- Wskazanie instytucji i placówek udzielających pomocy w sytuacjach kryzysowych (w przypadku sytuacji losowych, biedy, choroby, sieroctwa społecznego lub eurosieroctwa)
Konwersatoria wskazały potrzebę uwrażliwiania dzieci i młodzieży na problemy ich rówieśników, jak również wskazywały rozwiązania problemów, które mogą napotkać w związku z niekorzystną sytuacją rodzinną i ekonomiczną.
W Programie Wychowawczym Szkoły wskazano objęcie opieką dydaktyczną uczniów z rodzin, których rodzice przebywają za granicą, uczniów zagrożonych „eurosieroctwem” i patologiami społecznymi, co realizowane jest na bieżąco przez wychowawców i pedagoga szkolnego.
Wynikiem konwersatoriów było włączenie uczniów zagrożonych w/w zjawiskami niekorzystnymi dla ich rozwoju w procesy nie tylko edukacyjne, ale również terapeutyczne. Przede wszystkim zorganizowano zajęcia świetlicowe prowadzone przez p.Ewę Srokę (arteterapia - technika migawki itp.) oraz włączono dzieci zagrożone w zajęcia prowadzone przez konsultanta ŚCDN w Kielcach p.Aleksandrę Potocką - Kuc (piachoobrazy). Prace wykonane przez dzieci zdobią korytarze szkolne
2. Zorganizowano szkolną akcję „Gdzie szukam pomocy w momencie zagrożenia w szkole, w domu, na ulicy?”
Efektem konwersatoriów były praktyczne działania uczniów, które miały na celu przygotowanie ulotek lub plakatów informacyjnych na temat „Gdzie szukam pomocy w momencie zagrożenia w szkole, w domu, na ulicy?”. Całą społeczność uczniowską włączono w ramach zajęć świetlicowych w przygotowanie materiałów informacyjnych, które wykorzystano w czasie przemarszu (pkt.3 niniejszego zadania). Ulotki dotyczyły informacji na temat instytucji udzielających pomocy w przypadku zagrożenia zdrowia i życia
3. Przemarsz ulicami Niekłania pod hasłem „Nie jesteś sam” - rozpropagowanie ulotek i plakatów wśród społeczności lokalnej
Podsumowaniem w/w działań było zorganizowanie pod koniec kwietnia przemarszu ulicami miasta, który miał na celu uwrażliwienie społeczności lokalnej na potrzeby i krzywdę drugiego człowieka, w szczególności dzieci i młodzieży zagrożonych różnego rodzaju nieodpowiedzialnymi zachowaniami dorosłych.
Uczniowie mieli możliwość, by osobiście porozmawiać z mieszkańcami i wręczyć im
wykonane własnoręcznie ulotki.