Zadanie 8 - Nie jesteś sam

Zadanie zrealizowano na podstawie następujących działań:


1. Przeprowadzono konwersatoria z udziałem terapeuty pod hasłem „Nie jesteś sam”


Konwersatoria przeprowadzone w klasach  I – III (I grupa) i IV-VI (II grupa)  w miesiącu kwietniu miały na celu m.in.:

  • Promowanie zdrowia psychicznego z uwzględnieniem tematyki zapobiegania przemocy, depresji
  • Wzmocnienie poczucia własnej wartości
  • Kształtowanie umiejętności wyrażania własnych emocji
  • Wskazanie instytucji i placówek udzielających pomocy w sytuacjach kryzysowych (w przypadku sytuacji losowych, biedy, choroby, sieroctwa społecznego lub eurosieroctwa)

Konwersatoria wskazały potrzebę uwrażliwiania dzieci i młodzieży na problemy ich rówieśników, jak również wskazywały rozwiązania problemów, które mogą napotkać  w związku z niekorzystną sytuacją rodzinną i ekonomiczną.

W Programie Wychowawczym Szkoły wskazano objęcie opieką dydaktyczną uczniów  z rodzin, których rodzice przebywają za granicą, uczniów zagrożonych „eurosieroctwem”  i patologiami społecznymi, co realizowane jest na bieżąco przez wychowawców i pedagoga szkolnego.

Wynikiem konwersatoriów było włączenie uczniów zagrożonych  w/w zjawiskami niekorzystnymi dla ich rozwoju w procesy nie tylko edukacyjne, ale również terapeutyczne. Przede wszystkim zorganizowano zajęcia świetlicowe prowadzone przez p.Ewę Srokę (arteterapia -  technika migawki itp.) oraz włączono dzieci zagrożone w zajęcia prowadzone przez konsultanta ŚCDN w Kielcach p.Aleksandrę Potocką -  Kuc (piachoobrazy). Prace wykonane przez dzieci zdobią korytarze szkolne


2. Zorganizowano szkolną akcję „Gdzie szukam pomocy w momencie zagrożenia   w szkole, w domu, na ulicy?”

Efektem konwersatoriów były praktyczne działania uczniów, które miały na celu przygotowanie ulotek lub plakatów informacyjnych na temat „Gdzie szukam pomocy   w momencie zagrożenia w szkole, w domu, na ulicy?”. Całą społeczność uczniowską włączono w ramach zajęć świetlicowych  w przygotowanie materiałów informacyjnych, które wykorzystano w czasie przemarszu  (pkt.3 niniejszego zadania).  Ulotki dotyczyły informacji na temat instytucji udzielających pomocy w przypadku zagrożenia zdrowia i życia

 

3. Przemarsz ulicami Niekłania pod hasłem „Nie jesteś sam” -  rozpropagowanie ulotek i plakatów wśród społeczności lokalnej


Podsumowaniem w/w  działań było zorganizowanie  pod koniec kwietnia przemarszu ulicami miasta, który miał na celu uwrażliwienie społeczności lokalnej na potrzeby  i krzywdę drugiego człowieka, w szczególności dzieci i młodzieży zagrożonych różnego rodzaju nieodpowiedzialnymi zachowaniami dorosłych.

Uczniowie mieli możliwość, by osobiście porozmawiać z mieszkańcami i wręczyć im 

wykonane własnoręcznie ulotki.