Zadanie 9 - Przestrzeganie prawa to obowiązek każdego, także ucznia
Zadanie zrealizowano na podstawie następujących działań
1. Przeprowadzenie przez koordynatorki konkursu zajęć na temat „Przestrzeganie prawa to obowiązek każdego, także ucznia”.
W pogadanki zaangażowano również wychowawców, którzy przypomnieli na lekcjach gdw prawa i obowiązki ucznia. Koordynatorki skupiły uwagę uczniów na kary, które grożą nieletnim za przestępstwa przez ich dokonane. Zajęcia dostosowane były do wieku odbiorców. Ważne okazało się również to, iż szkoła współpracuje z kuratorami społecznymi, którzy w przygotowaniu zajęć służyli pomocą.
W klasach młodszych I – III wykorzystano zmodyfikowany scenariusz lekcji zamieszczony http://www.ceo.org.pl na temat: „Czy potrzebne nam są normy, zasady i prawo?”. Młodzi uczniowie zapoznawali się z normami, które obowiązują nie tylko w szkole, ale również w życiu codziennym.
Klasy IV-VI przygotowywane były do tematu poprzez scenariusz lekcji przygotowanej przez Polskie Stowarzyszenie Edukacji Prawnej (PSEP) pod red. M.Płatek. Lekcje miały za zdanie wyjaśnić co to jest prawo i norma; jakie są relacje między prawem i moralnością; jakie są zadania adwokata, prokuratora i sędziego. Podstawą zajęć było wyrobienie przekonania, że szacunek dla prawa jest jednym z elementów demokratycznego społeczeństwa prawa.
Wynikiem w/w lekcji było przeprowadzenie konwersatoriów w klasach IV-VI, którego animatorem był specjalista ds. uzależnień, terapeuta. Wybór osoby do konwersatoriów był celowy. Koordynatorki chciały pokazać, jak nałóg i uzależnienie prowadzi do nieprzestrzegania prawa. Wprowadzeniem do konwersatoriów było przedstawienie statystyki policji na temat przestępczości nieletnich w latach 1992-2012, atakże przyczyn tej przestępczości, wśród których alkohol i narkotyki stanowią główny problem. Terapeutka rozmawiała z młodymi ludźmi o zagrożeniach wynikających z uzależnienia oraz skutkach dla społeczeństwa. Wskazała również na kary, które grożą młodym ludziom.