PODSUMOWANIE KONKURSU

Zadanie 1.

Przeprowadzenie, we wszystkich klasach szkoły, debaty uczniowskiej nt. Państwo, prawo, społeczeństwo, obywatel z testem sprawdzającym dla uczniów wg układu opracowanego przez szkołę. Ocena jury na podstawie testów, po 3 z każdej klasy, przesłanych do jury konkursu pocztą elektroniczną.

 

Wykonanie:

Liczba uczniów w szkole: 213   Liczba klas: 11 + punkt przedszkolny

Liczba przeprowadzonych debat: 6 (kl.0-III) + 5  (kl.IV-VI)- razem 11

Liczba uczestników debat: 195

Przesłano do jury 33 Testy.

Ocena wartości debat, przykłady omówionych problemów, ew. wnioski:

           

OCENA WARTOSCI DEBAT:

  • Wsparcie uczniów w kształtowaniu ich świadomości obywatelskiej
  • Budzenie patriotyzmu
  • Uczulenie na problemy społeczne i obywatelskie
  • Przekonanie młodych, że mają wpływ na kształt swojej ojczyzny
  • Ukazanie działania na przykładzie małej ojczyzny jaką jest gmina

 

PRZYKŁADY OMÓWIONYCH PROBLEMÓW:

             Mając na uwadze fakt, iż debata jest trudną sztuką, w klasach 0-III zorganizowano tydzień wiedzy obywatelskiej pod hasłem „Polska – moja ojczyzna”. W czasie realizacji tego przedsięwzięcia przeprowadzono następujące zajęcia mające na celu rozbudzanie zainteresowań krajem ojczystym:

  1. Wprowadzeniem do tematu była legenda o „Lechu i białym orle” M.Orłonia i J.Tyszkiewicza.
  2. Dzieci zapoznano z mapą Polski i symbolami narodowymi (godło, flaga i hymn)
  3. Przeprowadzono warsztaty plastyczne pod hasłem „Orzeł biały”, „Flaga Polski”
  4. Zorganizowano dzień zabaw dydaktycznych „Poznajemy nasz kraj i stolicę Polski Warszawę”
  5. Przeprowadzono warsztaty taneczne, na których dzieci poznały tańce narodowe -  Poloneza  i Krakowiaka, a przez to poszerzyły wiedzę z zakresu polskiej kultury narodowej. Nauczyły się również podstawowych kroków i figur Krakowiaka.
  6. Stworzenie kącika książek z publikacjami dotyczącymi naszego kraju.
  7. Nauka wiersza „Kto Ty jesteś?”

Debaty w klasach IV-VI przeprowadzono zgodnie z wcześniej przygotowanym scenariuszem. W jej ramach uczniowie:

  1. Wysłuchali pogadanki nt. państwa polskiego  - symboli narodowych, władz, praw  i obowiązków obywateli itp.
  2. Przedstwiali na mapie Polski najważniejsze regiony kraju oraz swoje województwo.
  3. Stworzyli prezentacje multimedialne nt. „Państwo, prawo, społeczeństwo, obywatel”       
  4. Stworzyli własny parlament i odgrywali role posłów i senatorów, głosowali na proponowanymi przez siebie ustawami itp.
  5. Uczestniczyli w warsztatach artystycznych, na zakończenie których tworzyli prace w grupach z wykorzystaniem zdobytej wiedzy, Słownika języka polskiego oraz fragmentów Konstytucji RP.

Podsumowaniem w/w działań było przeprowadzenie testu pt.” Prawo, państwo, społeczeństwo, obywatel”, który sprawdzał wiedzę i umiejętności uczniów.

Koordynatorki: Joanna Boruń i Jolanta Szkurłat stworzyły test podzielony na 3 grupy wiekowe: uczniów kl.0-I, uczniów kl.II – III oraz uczniów kl.IV-VI. Pytania oraz sposób rozwiązywania testów dostosowane zostały do umiejętności uczniów (np. w kl.0-I dzieci rysowały  i kolorowały symbole narodowe oraz zaznaczały prawidłową odpowiedź pętlą).


Podsumowaniem wszystkich debat z  zadania 1 „Państwo, prawo, społeczeństwo, obywatel” był wyjazd do Urzędu Miasta i Gminy w Stąporkowie w celu poznania specyfiki działania samorządu lokalnego, sposobu załatwiania spraw obywatelskich oraz spotkania z Panią Burmistrz. Uczestnicy wyjazdu poznali specyfikę działania wydziałów urzędu (spraw obywatelskich, inwestycji, podatków), instytucji podległych Burmistrzowi (Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej, Gospodarki Komunalnej, Zespołu Obsługi Szkół), zwiedzili Urząd Stanu Cywilnego (salę ślubów), sale konferencyjną. Spotkanie  z Panią Burmistrz stało się okazją do przeprowadzenia wywiadu na temat specyfiki pracy włodarza gminy.

 

WNIOSKI:

Zrealizowany zgodnie z harmonogramem w klasach 0-III tydzień wiedzy obywatelskiej oraz debaty w klasach IV-VI pozwoliły uczniom zrozumieć, że także oni są obywatelami Polski, co zdaniem koordynatorów stanowi o wartości działania. Kolejnym pozytywem jest to, iż poprzez realizację zadania 1 uczniowie będą świadomie uczestniczyć w życiu szkoły (np. poprzez działanie    w  Samorządzie Uczniowskim). Wskazaniem do organizacji debat o tej tematyce jest również to, iż młodzi ludzie mogą wypowiedzieć się na nurtujące ich pytanie dotyczące ich praw i obowiązków jako obywateli.

 

Zadanie 2.

Przeprowadzenie szkolnego konkursu nt. Co powinno się zmienić w Twojej szkole, rodzinie, otoczeniu, by poprawić relacje między ludźmi (nauczyciel-uczeń, dziecko-rodzina, koledzy w miejscu zamieszkania, osiedlu, miejscowości). Zasady konkursu, z dostosowaniem do grup wiekowych, opracowują szkoły uczestniczące w konkursie. Ocena na podstawie 10 najciekawszych prac wg wyboru szkoły, przesłanych przez szkoły przez szkoły do jury konkursu.

 

Wykonanie.

Liczba uczestników konkursu Co powinno się zmienić …?: 90 uczniów

Przesłano do jury 10 prac: tak

Ocena efektów zadania. 2. Wnioski, spostrzeżenia.

W związku z potrzebą dostosowania wymagań konkursowych do wieku odbiorców przyjęto 4 kategorie wiekowe:

      Klasy 0-III – praca plastyczna dowolną techniką

      Klasa IV -  książeczka tematyczna własnego autorstwa

      Klasy V – praca przestrzenna/collage

      Klasy VI – prezentacja multimedialna

Zróżnicowanie sposobu wykonania prac wynikało z chęci uatrakcyjnienia konkursu oraz stopniowania poziomu trudności wśród dzieci.

            Okazało się, iż uczniowie są doskonałymi obserwatorami rzeczywistości. Zauważają problemy nie tylko w zakresie zaspokajania ich potrzeb materialnych, ale również w kontaktach społecznych. Prace zawierały propozycje, które po przeanalizowaniu okazały się trafną odpowiedzią na braki, jakie mają dzieci i osoby dorosłe we wzajemnej komunikacji oraz czego brakuje, aby relacje miedzy rówieśnikami były lepsze. Najciekawsze propozycje:

  • Place zabaw w okolicy szkoły (wspólne rodzinne spędzanie czasu oraz integracja z rówieśnikami)
  • Lepsze drogi i chodniki (umożliwiające bezpieczne poruszanie się i spacery z rodziną)
  • Wspólne działania uczeń-nauczyciel (dni sportu, wycieczki, rozmowy, ogniska)
  • Stworzenie świetlicy środowiskowej, która jednoczyłaby wszystkie pokolenia (zajęcia dla dzieci, rodziców i dziadków)
  • Budowanie boisk w miejscach zamieszkania, na których dzieci mogłyby spędzać czas nie tylko z rówieśnikami
  • Zapraszanie do miejscowości ludzi związanych z kulturą, sztuką;
  •  Organizowanie  integracyjnych wyjazdów ze szkoły, w których brali by udział wszyscy uczniowie (szukanie sponsorów)
  • Włączenie rodziców i nauczycieli  w organizowanie wolnego czasu dzieciom.

WNIOSKI:

Konkurs pozwolił uczniom wypowiedzieć się w otwarty sposób  na temat relacji nie tylko  z rówieśnikami, ale również nauczycielami i rodzicami. Poprzez prace plastyczne i prezentacje przekazywali swoje obserwacje mogące być wskazówką dla ludzi dorosłych (nauczycieli                            i rodziców) w zakresie ich wychowania i zaspokajania potrzeb nie tylko materialnych.

 

 

Zadanie 3.

Przeprowadzenie spotkań uczniów z przedstawicielami Policji, Straży Pożarnej, Pogotowia Ratunkowego, organizacji społecznych etc. nt. Bezpieczne zachowanie w szkole, domu, na ulicy; zagrożenia, udzielania pomocy, obrona konieczna itp. Ocena na podstawie opisu wykonanych przedsięwzięć, sporządzonego przez szkołę i przesłanego do jury pocztą elektroniczną.

 

Wykonanie.

Liczba spotkań: 12

W spotkaniach uczestniczyli przedstawiciele:

  • Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Stąporkowie
  • Zespołu Szkół Publicznych w Niekłaniu Wielkim
  • Wychowawcy klas
  • Konsultant ŚĆDN
  • Komisariatu Policji w Stąporkowie
  • Powiatowej Komendy Policji w Końskich
  • Służby BHP
  • OSP w Niekłaniu Wielkim
  • Towarzystwa Ubezpieczeniowego „Compensa”

 

   Liczba uczestników spotkań : 213 (łącznie) w tym:

 

  1. Spotkanie z pielęgniarką Panią Anną Lisowską z Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Stąporkowie.

Pielęgniarka przeprowadziła prelekcję nt. „Jak zapobiegać zagrożeniom w szkole, domu, na ulicy, udzielanie pierwszej pomocy”. Uczestników podzielono na 2.grupy  - pierwsza z nich to uczniowie klas 0-III oraz oddział przedszkolny, druga grupa – uczniowie klas IV-VI.

Po krótkim referacie nt. zagrożeń w środowisku szkolnym i domowym pielęgniarka udzielała odpowiedzi na pytania dzieci. Dotyczyły one najczęściej wypadków, które zdarzają się w domu, jak również zachowania w przypadku zaobserwowania zagrożenia życia (utrata przytomności, porażenie prądem, wypadek komunikacyjny itp.).

LICZBA UCZESTNIKÓW: 213

 

  1. Kontynuacją poprzedniego działania było przeprowadzenie przez koordynatora Jolantę Szkurłat warsztatów na temat udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej   w klasach IV-VI.  Podczas warsztatów chętni uczniowie zostali przeszkoleni w zakresie udzielania pierwszej pomocy. W zakres zdobytych wiadomości wchodziły: postępowanie w przypadku najczęstszych urazów występujących  w środowisku szkolnym (np. złamania, zwichnięcia stawów, stłuczenia, krwotoki z nosa, oparzenia oraz utrata przytomności).

LICZBA UCZESTNIKÓW: 84

 

  1. Przeprowadzono lekcje wychowawcze na tematy: „Niewybuchy, niewypały i środki pirotechniczne”, „Zachowanie ostrożności w drodze do i ze szkoły” oraz „Bezpieczne spędzanie czasu wolnego –ranking pomysłów”

LICZBA UCZESTNIKÓW: 191

 

  1. Przeprowadzono warsztaty artystyczne pod hasłem „Bezpieczne zachowanie na ulicy”.

Miały one na celu poznawanie i wykonywanie znaków drogowych różną techniką (wydzieranka, wyklejanka, akwarela). Zadanie skierowane do klas 0-III i oddziału przedszkolnego (1.grupa) oraz kl. IV-VI (2.grupa) cieszyło się zainteresowaniem dzieci. Aktywność oraz pomysły, z którymi wychodziły dzieci okazały się również dobrą lekcją bezpieczeństwa.

LICZBA UCZESTNIKÓW: 213

 


5. W klasach młodszych 0-III ogłoszono Tydzień o ruchu drogowym pod hasłem „Moja droga do szkoły”. W ramach tego działania zrealizowano następujące przedsięwzięcia:

    • Zabawy orientacyjno-słuchowe „ Komendy i ulica”, „Uwaga  światło!”
    • Nauka wiersza pt. „Przez ulicę mały krok”  B.Piergi oraz piosenki  „O przechodzeniu przez ulicę” (zajęcia umuzykalniające)
    • Wycieczka na skrzyżowanie (ćwiczenia pamięci wzrokowej oraz orientacji przestrzennej, rozwijanie umiejętności współdziałania w grupie)
    • Prace plastyczne, wydzieranki, kolorowanki na temat „Pojazdy, które można spotkać na drodze”, „Moja droga do szkoły”
    • Uczniowie wspólnie wykonali gazetkę ścienną „Moja droga do szkoły”

 

LICZBA UCZESTNIKÓW: 107

 

 

6.  Spotkanie z przedstawicielami policji na temat „Stop wypadkom drogowym”.

Wizyta w Komisariacie Policji w Stąporkowie miała na celu zapoznanie nie tylko  z regułami bezpiecznego zachowania na drodze, ale również poznaniem specyfiki zawodu, który powinien być gwarantem bezpieczeństwa. Uczniowie zapoznali się z funkcjonowaniem komisariatu, poznali zadania poszczególnych wydziałów (drogówka, dochodzeniówka). Mieli okazję uczestniczyć                   w badaniu jednej z uczennic alkomatem, który jest narzędziem wychwytywania kierowców będących pod wpływem alkoholu, co jest elementem poprawy bezpieczeństwa na drodze. Komendant pokazał również działanie systemu łączności oraz omówił działanie systemu przekazującego informacje o osobach popełniających wykroczenia drogowe. Uczestnicy wycieczki mieli okazję zapoznania się z atrybutami policjanta -   kajdankami, krótkofalówką i pałką. Zostali również wpuszczeni do radiowozu.

 

LICZBA UCZESTNIKÓW: 30

 

7. Spotkanie z przedstawicielami Ochotniczej Straży Pożarnej z Niekłania


            Działanie realizowano w maju. Klasy 0-III oraz punkt przedszkolny zostały zaproszone  na zajęcia do pobliskiej remizy strażackiej. Tam druhowie z OSP wskazywali przede wszystkim, jakie zagrożenia występują w domu oraz jego otoczeniu. Zwrócili szczególną uwagę na niebezpieczny proceder wypalania traw, czego skutkiem może być pożar zabudowań czy domu. Ostrzegli dzieci, iż zabawa ogniem w domu lub poza nim może stać się przyczyną nieszczęścia -  przede wszystkim wskazywali na nieodpowiednie używanie przez dzieci zapałek i nieodpowiedzialność dorosłych. Mówili również, iż dzieci nie powinny zbliżać się  do zbiorników wodnych (tzw. oczek wodnych), które bardzo często umiejscowione są przy domach. Mając na uwadze, iż zaczynają się letnie miesiące strażacy poinformowali, że nie należy korzystać z kąpieli w niestrzeżonych akwenach wodnych i tam, gdzie jest zakaz kąpieli (wskazali staw znajdujący się w Niekłaniu).

            Kolejnym punktem było pokazanie dzieciom sprzętu, który strażacy wykorzystują w czasie ratowania ludzkiego życia podczas wypadków drogowych. Druhowie pokazali również, jak udzielać pierwszej pomocy i przypomnieli numery , na które należy dzwonić  w wypadku zauważenia pożaru.

Na zakończenie strażacy ukazali możliwości sprzętu gaśniczego, który mogły obsługiwać również dzieci (oczywiście za pomocą druhów).

 

LICZBA UCZESTNIKÓW: 107

 


       8.  Spotkanie z pracownikami służby BHP  w celu poznania zasad bezpieczeństwa w szkole, pokaz obsługi sprzętu gaśniczego.

Działanie zrealizowano w maju  -  w dwóch grupach: I- klasy 0-III i punkt przedszkolny, II – klasy IV-VI. Tematyka pogadanki obejmowała zasady bezpiecznego spędzania czasu zarówno w szkole jak i poza nią. Zwrócono szczególną uwagę na problematykę bezpiecznego zachowania   w pobliżu  infrastruktury energetycznej, pustostanów oraz na boisku i w szkole.  Po pogadance nastąpiła część praktyczna -  przedstawiciele służby BHP pokazali zasady działania trzech rodzajów gaśnic oraz sposoby ich użycia w sytuacji zagrożenia pożarowego. Uczniowie zapoznali się także z sygnałami alarmowymi -  używanymi współcześnie, ale również za pomocą syren alarmowych ręcznych.

LICZBA UCZESTNIKÓW: 213

 

 

Oprócz w/w spotkań:

  • Ogłoszono szkolny  konkurs pod hasłem „Bądź ostrożny na drodze”.  

Skierowany został do klas IV-VI. Uczniowie mieli za zadanie wykonać pracę przestrzenną, która zawierałaby zasady ruchu drogowego. Wyłoniono zwycięzców, którzy wykonali makiety o bezpiecznym poruszaniu się po drogach. Był to temat na tyle ważny, iż w miejscowości rzadkością są oznakowane miejsca, z których mogą korzystać piesi.

 LICZBA UCZESTNIKÓW: 50

 

  • Przeprowadzenie szkolnej akcji „Bądź widoczny na drodze”.

Działaniem objęto w kwietniu wszystkich uczniów naszej szkoły. We współpracy  z  towarzystwem ubezpieczeniowym „Compensa”, które przekazało na rzecz dzieci odblaski zorganizowano krótką pogadankę na temat zachowania na drodze, w przypadku, gdy nie ma chodników. Należy dodać, iż w większości w miejscowościach, z których pochodzą uczniowie nie ma chodników, są jedynie prowizorycznie stworzone pobocza, co w okresie jesienno- zimowym zagraża bezpieczeństwu dzieci. W związku z tym podarowane odblaski pomogą uczniom (szczególnie małym przedszkolakom) bezpiecznie poruszać się w drodze ze szkoły do domu.

LICZBA UCZESTNIKÓW: 213

 

 

Opis spotkań przesłano do jury pocztą: elektroniczną

 

 

 

Zadanie 4.

Przeprowadzenie pogadanek we wszystkich klasach na temat: Prawna ochrona dóbr osobistych człowieka, w tym nietykalności cielesnej, a zwyczaje szkolne. Zalecane podjęcie tematu relacji „chłopcy-dziewczęta” – język, kultura osobista etc. „Czy uczniowie klną i dlaczego …” Ocena na podstawie informacji przesłanej do jury pocztą elektroniczną.

 

Wykonanie:

Liczba przeprowadzonych pogadanek: 10

Liczba uczestników: 84

Przesłano do jury informację: tak

Wnioski, ocena zadania, uwagi.


          1.  Spotkanie z psychologiem na temat „Czym jest agresja i przemoc, czy uczniowie klną  i dlaczego” ( zajęcia socjoterapeutyczne) -  (scenariusz w załączniku)

Temat zrealizowano w 3 grupach: I grupa  -  klasa IV, II grupa – klasy: Va i Vb, III grupa -  klasy : VI a i VI b. Zajęcia prowadzone były w miesiącach marcu  i kwietniu. Uczniowie   w czasie zajęć nabyli następujące umiejętności:

  • mają świadomość czym jest agresja i przemoc;
  • potrafią rozwiązywać konflikty;
  • wiedzą jak zachować się w  trudnych sytuacjach i zagrożeniach;
  • potrafią powiedzieć  „nie” w sytuacjach zagrożenia;
  • wiedzą, jak ustalać zasady zachowania i ich przestrzegać;
  • wiedzą do kogo zwrócić się o pomoc.

           

           2.  Pogadanka w ramach lekcji wychowania do życia w rodzinie na temat „Relacje chłopcy – dziewczęta -  język, kultura osobista”.

Zajęcia odbyły się w kwietniu, dotyczyły uczniów klas IV-VI. Uczniowie w ramach zajęć poznali cechy odrębności między chłopcami i dziewczętami w różnym wieku. Przedstawiono im zasady porozumiewania się oraz kultury osobistej w relacjach międzyludzkich, z poszanowaniem odrębności każdego człowieka. Elementem każdych zajęć były krótkie filmy obrazujące relacje międzyludzkie. Uczniowie na zajęciach pracowali z wykorzystaniem przewodników obrazujących okres dorastania dziewcząt i chłopców,  w których odnaleźli zmiany zachodzące w ich  rozwoju fizycznym i psychicznym.

Osobno poruszono problem wypowiedzi uczniów, ze szczególnym uwzględnieniem kultury języka młodzieżowego. Wskazano, iż w kształtowaniu kultury języka młodzieży dużą rolę odgrywają media: telewizja, radio, Internet, prasa. Młodzież stara się upodabniać do współczesnych idoli, którzy rzadko są właściwymi osobami, na przykładzie których młodzi ludzie mogliby kształtować swoją osobowość.

Innym zagadnieniem była kultura osobista, na którą należy zwracać szczególną

uwagę w przypadku dzieci i młodzieży. Wskazano następujące obszary zachowania  i postaw:

  • sposób wysławiania się, eliminowanie wulgarnych wyrazów
  • zachowanie przy stole, kultura spożywania posiłków
  • kontakty z rówieśnikami
  • relacje dziecko – nauczyciel
  • zachowanie dziecka na ulicy i w miejscach publicznych 

 

Wnioski i działania wynikające  z pogadanek:

           

WNIOSKI:

  • Zmniejszyła się  ilość uwag za nieodpowiednie słownictwo
  • Występuje mniej sytuacji, w których chłopcy wyśmiewają dziewczynki
  • Uczniowie nabyli wiadomości na temat różnic w zachowaniu związanych z okresem dojrzewania
  • Obserwuje się mniej zachowań agresywnych

 

            DZIAŁANIA:

  • W marcu przeprowadzono konkurs szkolny „Klasa na medal” (będzie on kontynuowany w kwietniu, maju i czerwcu). W statucie szkoły ( wgląd do dokumentu na stronie www.zspnieklan.szkolnastrona.pl/arch)  określone zostały kryteria ocen z zachowania (punkty pozytywne i negatywne w zależności od rodzaju zachowania).  Zamysłem koordynatorów było wyeliminowanie lub ograniczenie negatywnych zachowań uczniów skutkujących punktami ujemnymi. Każda klasa w danym miesiącu „pracowała” na tytuł „Klasy na medal”. Pod koniec marca zsumowano punkty negatywne uczniów w klasie i obliczono średnią na osobę. Klasa z najmniejszą średnią punktów ujemnych uzyskała tytuł „Klasa na medal”.
  • Przeprowadzono konkurs szkolny pod hasłem „Najbardziej kulturalna dziewczyna”, „Najbardziej kulturalny chłopak”

Konkurs miał formę plebiscytu -  uczniowie każdej klasy typowali spośród siebie kolegów i koleżanki, które według nich zasługują na miano najbardziej kulturalnych. Koordynatorzy skonfrontowali wybór uczniów z zeszytami spostrzeżeń każdej klasy.

 

 

Zadanie 5.

Przeprowadzenie we wszystkich klasach konwersatoriów na temat Tytoń, narkotyki, dopalacze – jak się przed tym bronić? Ocena na podstawie informacji przesłanej do jury przez szkołę.

 

Wykonanie:

Liczba konwersatoriów: 16

Liczba uczestników: 191

Czy przesłano do jury informację? TAK


            Zorganizowano warsztaty profilaktyczne prowadzone przez pedagoga szkolnego wg. programu antynikotynowego „Znajdź właściwe rozwiązanie” oraz programu „Veto wobec przemocy, alkoholu i narkotyków”

Celem programu „Znajdź właściwe rozwiązanie”  jest zapobieganie palenia tytoniu wśród dzieci i młodzieży. Program jest dostosowany do możliwości intelektualnych oraz umiejętności uczniów. Natomiast program „Veto wobec przemocy, alkoholu i narkotyków” przeznaczony jest dla ostatnich klas szkoły podstawowej i szkół ponadpodstawowych. Składa się ze scenariusza zajęć kierowanych do młodzieży w trzech blokach tematycznych dotyczących przemocy oraz zagrożeń związanych z używaniem alkoholu i narkotyków.

Zrealizowano następujące warsztaty:

 

    • „Naucz się mówić  -  NIE”

W warsztatach – konwersatoriach, które odbyły się  w marcu brali udział uczniowie klasy IV.

Celem tych warsztatów było przekazanie wiadomości o zachowaniach asertywnych, uczenie się rozpoznawania swych zachowań oraz uświadomienie mechanizmów nacisku grupowego wraz z nauczeniem się sposobów odmowy. Uczniowie odgrywali scenki dramowe, które pozwoliły wczuć się w poniższą  tematykę zajęć.

Tematyka:

  1. Problemy w komunikowaniu innym swoich życzeń i skarg
  2. Uświadamianie sobie przyczyn zachowań agresywnych, uległych i stanowczych
  3. Odmawianie w sytuacji nacisku grupowego
  4. Czy zachowanie stanowcze sprawia trudności?
  5. Uczenie się zachowań stanowczych.

 

LICZBA UCZESTNIKÓW: 29

 

    • „Dlaczego dzieci i młodzież nie powinna palić papierosów i pić alkoholu?”

W warsztatach – konwersatoriach , które odbyły się  w marcu brali udział uczniowie klasy V.

Przeprowadzone warsztaty miały na celu:

    • Zdefiniowanie pojęcia „środki psychoaktywne” i wskazanie  ich wpływu na organizm człowieka;
  • wskazanie przyczyn sięgania po środki psychoaktywne;
  • wyjaśnić  pojęcie nałóg i trudności związane z wyzwoleniem się z niego;
  • kształtować postawę asertywności – uczeń powinien umieć odmówić, gdy ktoś proponuje mu papierosa, alkohol lub narkotyki;
  • kształtować postawę, w której uczeń potrafi dokonać wyboru z korzyścią dla swojego zdrowia i wie, jakie są zasady zdrowego stylu życia.

LICZBA UCZESTNIKÓW: 28

 

 

    • „Dlaczego warto być wolnym od środków odurzających -  narkotyki, dopalacze”

W warsztatach- konwersatoriach, które odbyły się  w kwietniu brali udział uczniowie klasy VI.

Cele warsztatów:

    • omówienie przyczyn sięgania po narkotyki i dopalacze
    • omówienie faz uzależnienia
    • omówienie skutków zażywania narkotyków i dopalaczy
    • omówienie form pomocy osobom eksperymentującym i uzależnionym

LICZBA UCZESTNIKÓW: 27

 

    • „Laboratorium ciała”  - nikotynizm, narkomania

Celem tych warsztatów-konwersatoriów było ukazanie funkcjonowania ludzkiego organizm

i jego potrzeb, a przede wszystkim konieczności zapewnienia odpowiedniego pożywienia i czystego powietrza. W trakcie warsztatu uczniowie zapoznali się z funkcjonowaniem układu oddechowego, uczyli się prawidłowego oddychania, dowiedzieli się o zawartości dymu tytoniowego, zdrowotnych następstwach palenia, a także o zaletach niepalenia.

Tematyka:

  1. Laboratorium ciała: układ oddechowy
  2. Uczenia prawidłowego oddychania
  3. Co powinniśmy wiedzieć o paleniu tytoniu
  4. Skutki palenia tytoniu
  5. Co nam daje niepalenie.

W kwietniu przeprowadzono zajęcia dla klas V i VI.

 

 

Wszystkie warsztaty- konwersatoria  miały następujące cele szczegółowe:

    • uzasadnienie i wzmocnienie postaw zobowiązujących do niepalenia;
    • ukazanie funkcjonowania ludzkiego organizmu i jego potrzeb, a przede wszystkim konieczność odpowiedniego pożywienia i czystego powietrza;
    • uczenie się rozpoznawania swych zachowań oraz uświadomienie mechanizmów nacisku grupowego wraz z nauczeniem się sposobów odmowy;
    • uświadomienie mechanizmów konfliktu, jak również umiejętności radzenia sobie z problemami;
    • umocnienie poczucia własnej wartości, przez zbudowanie pozytywnego obrazu o sobie i kształtowanie umiejętności ważnych  w kontaktach z ludźmi.

LICZBA UCZESTNIKÓW: 55

 

 

  1. Przeprowadzono debaty uczniowskie na temat „Internet też uzależnia – jak się przed nim bronić?” w klasach 0-III oraz klasach IV-VI.

W zadaniu skoncentrowano się na wskazaniu nowej choroby cywilizacyjnej, która definiuje się jako uzależnienie od Internetu. Wskazano uczniom, że obok typowych środków uzależniających, jakimi są papierosy, alkohol i narkotyki istnieje wiele innych powodujących uzależnienie – m.in. telewizja i Internet. Skoncentrowano się  na wskazaniu niebezpieczeństw wynikających z nadmiernego korzystania z Internetu oraz tych, które mogą spotkać uczniów na portalach, których są użytkownikami.

            Ważnym elementem tych debat przeprowadzonych w ramach lekcji wychowawczych była prelekcje oraz prezentacja filmu pt.„Bezpieczne korzystanie z Internetu”.

            Cele debat i konwersatoriów:

    • nauczenie dzieci i młodzieży rozsądnego korzystania z mediów elektronicznych
    • zapobieganie uzależnieniom w tej sferze
    • wskazanie konsekwencji nadmiernego korzystania z Internetu
    • wskazanie korzyści i strat związane z komputerem i Internetem
    • przeprowadzenie testu autorefleksji nt. korzystania z Internetu

Podsumowaniem debat były konwersatoria we wszystkich klasach biorących w niej udział.

191LICZBA UCZESTNIKÓW: 191

 

  1. Zorganizowanie warsztatów technicznych polegających na wykonaniu  i zaprezentowaniu przez uczniów netykiet  nt. „Bezpieczne korzystanie z sieci”

Warsztaty były kontynuacją debat i konwersatoriów przeprowadzonych na lekcjach wychowawczych w klasach IV-VI. Zajęcia rozpoczęto wyjaśnieniem terminu „netykieta”, podaniem przykładów, co skłoniło uczniów do realizacji pomysłów dotyczących tworzenia własnych kodeksów postępowania w Internecie.

Cele szczegółowe:

  • Zapoznanie uczniów z zasadami komunikowania się w Sieci
  • Sprecyzowanie pojęć: sms, poczta elektroniczna (e-mail), grupy dyskusyjne, forum

internetowe, prawo autorskie, Nick.

  • Zapoznanie ze sposobami sprawdzania jakie prawa i obowiązki mają użytkownicy

sieci (wyrobienie nawyku czytania regulaminów stron oraz poszukiwania kontaktu

z administratorem strony)

  • W sieci nie jesteśmy bezkarni – zwrócenie uwagi na odpowiedzialność, za to co się

w niej wykonuje

LICZBA UCZESTNIKÓW: 84

 

  1. Udział w spotkaniu profilaktycznym  z Damianem Półtorakiem zorganizowanym przez Gminną Komisję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych

W kwietniu uczniowie szkoły mieli możliwość spotkania, na którym o uzależnieniu, o pasji, która pomaga wyjść z nałogu - opowiadał Damian Półtorak, 23-letni kulturysta z Opoczna. Opocznianin spotkał się z młodzieżą, gdzie opowiadał nie tylko o swojej sportowej pasji, ale przede wszystkim o jej wpływie na wychodzenie z uzależnienia, w które popadł kilka lat temu. Niełatwe wyznania, szczególnie w obecności małżonki, poruszyły młodych ludzi. Spotkanie moderowały Lidia Pietrzyca, pedagog oraz Anna Kobierska, przewodnicząca GKRPA.W spotkaniu uczestniczyła Dorota Łukomska, burmistrz, której liczne działania skierowane są właśnie na rozbudzanie pasji wśród młodych ludzi. Damian w marcu tego roku zdobył srebrny medal w Debiutach Polskiego Związku Kulturystyki, Fitness i Trójboju Siłowego w Ostrowi Mazowieckiej. Opocznianin startował w kategorii do75 kg. To jego czas, choć osiąganie takich wyników wymaga wielkiej samodyscypliny i samozaparcia, skupienia na fazach treningu i przygotowaniach do kolejnych zawodów. O swojej pasji opowiadał z wielkim zaangażowaniem i łatwością. Zaprezentował też efekty swej ciężkiej pracy – wyrzeźbione w książkowy sposób kulturystyczne ciało.

 

LICZBA UCZESTNIKÓW: 25

 

Wnioski, ocena zadania, uwagi:

1.Przyswojenie wiedzy o tym, że:  nikotyna jest narkotykiem, palenie tytoniu

pociąga za sobą skutki fizjologiczne, kosmetyczne, zdrowotne i społeczne, zaprzestanie palenia przynosi skutki natychmiastowe i korzyści w przyszłości, większość dzieci, młodzieży i dorosłych nie pali, każdy może skutecznie oprzeć się presji palenia, sprzedaż  i palenie papierosów podlega przepisom prawa i normom społecznym;

2. Wykształcenie postaw:  zobowiązujących  do niepalenia, dumy z faktu niepalenia,

wspieranie innych osób w decyzji niepodejmowania palenia, odpowiedzialności za własne zdrowie.  

3.Rozwinięcie umiejętności do: przekazywania wiedzy i wyjaśniania własnych

postaw wobec palenia tytoniu, wspierania innych ludzi, by nie podejmowali palenia, określania korzyści przebywania w środowisku wolnym od dymu tytoniowego, wspierania ludzi palących, którzy pragną zerwać z nałogiem.

 

Zadanie 6.

Przeprowadzenie we wszystkich klasach konwersatoriów nt. Kibole, blokersi, grupy podwórkowe – co robić, jeśli rozpoznajesz zagrożenie, jak się bronić przed wciśnięciem do „paczki”. Wskazany udział specjalisty ds.. prewencji z Policji, pedagoga-specjalisty z zakresu resocjalizacji. Ocena na podstawie informacji przesłanej do jury przez szkołę.

 

Wykonanie:

Liczba przeprowadzonych konwersatoriów: 6

Liczba uczestników: 191

 

W maju, w obecności policjantów z Komendy Powiatowej Policji w Końskich  i komendanta komisariatu w Stąporkowie uczniowie mieli możliwość uczestnictwa w konwersatoriach, które wskazywały na zasady ostrożności w przypadku zagrożenia ze strony grup i subkultur młodzieżowych. Konwersatoria zostały poprzedzone prezentacją multimedialną przedstawioną przez policjanta z KPP w Końskich. Uczniowie mieli okazję podzielić się swoimi doświadczeniami oraz wskazać ich punkt widzenia w kwestii walki z zagrożeniami płynącymi ze strony ich rówieśników działających grupach nieformalnych. Programem konwersatoriów zostali objęci wszyscy uczniowie szkoły. Zagadnienia dostos